• Vivvi

Inreda källare

Hej!
    Letar just nu hus o har tittat på en de både med o utan källare i olika skick. Jag undrar därför lite om just inredning av en källare. Är det nån som gjort eller vet vad man ska tänka på när man tex vill ha nytt golv och torrt o fräscht? Typ vilka golv kan man ha? Tapet eller färg? Behöver det vara någon speciell sorts färg? Meningen är att vi ska använda källaren som extra utrymme typ extra sovrum, gillestuga osv.Vi kommer givetvis att göra en besiktning av bla källaren när vi äntligen slår till och då får vi väl reda på om dräneringen fungerar. Jag har absolut ingen erfarenhet av detta och känner mig lite vilse.

• Svar på tråden Inreda källare
  • Dag
    Vivvi skrev 2009-07-31 14:21:09 följande:
    Hej! Letar just nu hus o har tittat på en de både med o utan källare i olika skick. Jag undrar därför lite om just inredning av en källare. Är det nån som gjort eller vet vad man ska tänka på när man tex vill ha nytt golv och torrt o fräscht? Typ vilka golv kan man ha? Tapet eller färg? Behöver det vara någon speciell sorts färg? Meningen är att vi ska använda källaren som extra utrymme typ extra sovrum, gillestuga osv.Vi kommer givetvis att göra en besiktning av bla källaren när vi äntligen slår till och då får vi väl reda på om dräneringen fungerar. Jag har absolut ingen erfarenhet av detta och känner mig lite vilse.
    Hejsan!
    Ja, vi har inrett delar av källaren och har en del kvar.
    Det första man ska tänka på om man köper ett hus med renoveringsbehov är att det tar tid och pengar. Tänker man göra det själv och är nybörjare och har familj som tar det mesta av ens lediga tid så får man räkna med att minsta småjobb är ett långt projekt.

Det andra att tänka på i en källare är fuktproblem. En bra dränering och att leda bort vattnet från stuprör är viktigt. Rätt material i golv och väggar är viktigt. Allt går, men säkrast är icke organiska material som klinker på golvet och puts på väggen. Ska ytterväggar isoleras bör det göras från utsidan för att inte få kondensen i huset. Ska man ha något annat än klinker på golvet, t ex parkett krävs åtminstone platonmatta under och är det väldigt fuktigt kan man även ha mekanisk fläkt som håller det torrt under. Golvvärme bör undvikas eftersom det kan dra upp fukt, speciellt om den stängs av under sommaren. Väljer man ändå golvvärme bör man isolera ordentligt under. Dock är det ju mycket mysigare med golvvärme om man har klinker, så det är ju en avvägning det där...
    Vill ni ha väggar med tapet bör man regla upp ytterväggarna (med plåtregel) med luftspalt bakom annars riskerar tapeterna att mögla. Annars tycker jag att det är ett bra alternativ att putsa befintliga ytterväggar och måla vita med silikatfärg.

Bra regler är att fukt aldrig ska stängas in, utan vädras ut, och inga organiska material där det kan finnas fukt, t ex direkt mot bottenplattan.

Lycka till!
  • Angel1978

Tänk också på att alla källare inte är godkända för att bo i..
    Men annars är klinker utan fuktspärr det bästa materialet att använda för det andas, absolut inte något material med plast i, även gångmattor med plast på undersidan..

• Dag

Jag har hört sägas att moderna heltäckningsmattor faktiskt kan vara riktigt bra i källare. De andas, gjorda i material som tål fukt och värmer bra. Det finns också de som är gjorda i delar om ca 1 kvadratmeter som inte limmas, utan kan tas loss och tvättas med jämna mellanrum. Om det stämmer vill jag inte gå i god för, men om man inte har något emot 80-tals retro så kan det vara värt att titta på.

• malinagirl
    Angel1978 skrev 2009-07-31 14:44:37 följande:
    Tänk också på att alla källare inte är godkända för att bo i..Men annars är klinker utan fuktspärr det bästa materialet att använda för det andas, absolut inte något material med plast i, även gångmattor med plast på undersidan..
    vilka  källare är inte godkända att bo i? vi håller precis på med renovering av ett rum till vår son roligt men gud så mycket jobb {#lang_emotions_surprised} tänk om vår källare inte är godkänd?
    Hela mitt liv har varit en enda lång uppförsbacke, men nu går det äntligen utför
  • versan
    malinagirl skrev 2009-07-31 19:37:25 följande:
    vilka  källare är inte godkända att bo i? vi håller precis på med renovering av ett rum till vår son roligt men gud så mycket jobb  tänk om vår källare inte är godkänd?
    Det räknas i regel som Biyta men man kan givetvis bo i källare om man vill.
    Boyta är dom rummen som man Bor i.
    Vi har ett hus med 96kvadrat boyta & en källare (biyta) som är inredd som är lika stor.
  • malinagirl
    versan skrev 2009-07-31 19:53:41 följande:
    Det räknas i regel som Biyta men man kan givetvis bo i källare om man vill. Boyta är dom rummen som man Bor i.Vi har ett hus med 96kvadrat boyta & en källare (biyta) som är inredd som är lika stor.
    Okey pust börjde nästan bli lite svettig{#lang_emotions_laughing} tänkte om det var vissa krav som jag missat.
    Hela mitt liv har varit en enda lång uppförsbacke, men nu går det äntligen utför
  • versan
    malinagirl skrev 2009-07-31 20:35:15 följande:
    Okey pust börjde nästan bli lite svettig tänkte om det var vissa krav som jag missat.
    Hihi... Nääää... Sonen kan LUUUUGNT bo nere i källaren.   
    ps)Glöm inte sätta dit brandvarnare (gärna seriekopplade med dom andra i huset) & gröna små neonskyltar eller som jag satt i trappan självlysande etiketter som syns i mörker & rök så man hittar ut vid en ev brand.
    Jag har en sambo som är säkerhetsansvarig och det är jätteviktigt att vara rätt utrustad överallt. själva har vi brandvarnare 1 i varje rum.
  • malinagirl
    versan skrev 2009-07-31 21:56:12 följande:
    Hihi... Nääää... Sonen kan LUUUUGNT bo nere i källaren.   ps)Glöm inte sätta dit brandvarnare (gärna seriekopplade med dom andra i huset) & gröna små neonskyltar eller som jag satt i trappan självlysande etiketter som syns i mörker & rök så man hittar ut vid en ev brand. Jag har en sambo som är säkerhetsansvarig och det är jätteviktigt att vara rätt utrustad överallt. själva har vi brandvarnare 1 i varje rum.
    ja vi ska investera såna brandlarm som är seriekopplade  det är en billig livförsäkring, vad har du fått tag på neonskyltarna? {#lang_emotions_laughing}
  • Vivvi

Tack för tipsen! Funderade först på klinker men det blir lite för kallt utan golvvärme. Nu är jag mer inne på ventilerat golv. Om jag förstått rätt så blir golvet varmare eftersom det är rumsluften som leds under golvet och ut? Men uppstår då inte ett problem med att den varmare rumsluften kyls ner mellan betonggolvet o det ventilerade golvet, och på så sätt bildar fukt? Eller isolerar man mellan? Väggarna vill jag putsa och måla vita för det tycker jag räcker; blir just och lite "ruffigt mysigt". Kanske korkade frågor men jag vet ju inget

Har ett objekt på G, ska titta på söndag. På bilderna ser man iaf att det sitter tapet på väggarna o heltäckningsmatta på golven. Frågan är ju då hur detta är gjort ursprungligen...På en bild kan man faktiskt se en missfärgning på tapeten på väggen nere vid golvet så det verkar inte helt lovande...vi får se!

En annan fråga blir ju kostnaden. Någon som kan/vet/har hört nåt om vad det kan gå på? Kan ju tillägga att vi INTE tänker göra nåt själv.

Svar på tråden Inreda källare