Vivvi skrev 2009-07-31 14:21:09 följande:
Hej! Letar just nu hus o har tittat på en de både med o utan källare i olika skick. Jag undrar därför lite om just inredning av en källare. Är det nån som gjort eller vet vad man ska tänka på när man tex vill ha nytt golv och torrt o fräscht? Typ vilka golv kan man ha? Tapet eller färg? Behöver det vara någon speciell sorts färg? Meningen är att vi ska använda källaren som extra utrymme typ extra sovrum, gillestuga
osv.Vi kommer givetvis att göra en besiktning av bla källaren när vi äntligen slår till och då får vi väl reda på om dräneringen fungerar. Jag har absolut ingen erfarenhet av detta och känner mig lite vilse.
Hejsan!
Ja, vi har inrett delar av källaren och har en del kvar.
Det första man ska tänka på om man köper ett hus med renoveringsbehov är att det tar tid och pengar. Tänker man göra det själv och är nybörjare och har familj som tar det mesta av ens lediga tid så får man räkna med att minsta småjobb är ett långt projekt.
Det andra att tänka på i en källare är fuktproblem. En bra dränering och att leda bort vattnet från stuprör är viktigt. Rätt material i golv och väggar är viktigt. Allt går, men säkrast är icke organiska material som klinker på golvet och puts på väggen. Ska ytterväggar isoleras bör det göras från utsidan för att inte få kondensen i huset. Ska man ha något annat än klinker på golvet, t ex parkett krävs åtminstone platonmatta under och är det väldigt fuktigt kan man även ha mekanisk fläkt som håller det torrt under. Golvvärme bör undvikas eftersom det kan dra upp fukt, speciellt om den stängs av under sommaren. Väljer man ändå golvvärme bör man isolera ordentligt under. Dock är det ju mycket mysigare med golvvärme om man har klinker, så det är ju en avvägning det där...
Vill ni ha väggar med tapet bör man regla upp ytterväggarna (med plåtregel) med luftspalt bakom annars riskerar tapeterna att mögla. Annars tycker jag att det är ett bra alternativ att putsa befintliga ytterväggar och måla vita med silikatfärg.
Bra regler är att fukt aldrig ska stängas in, utan vädras ut, och inga organiska material där det kan finnas fukt, t ex direkt mot bottenplattan.
Lycka till!