• TeAmo

Rädd för tandkräm

Ja, jag är lite udda. Jag är så rädd att borsta tänderna varje dag, för jag är så rädd att få ont i magen av tandkräm. Jag sköljer munnen överdrivet många gånger.. Jag trodde jag skulle iväg idag, så jag gick och borstade tänderna. Nu visade det sig att jag ska stanna hemma, och jag är så hungrig. Jag vet att detta låter fånigt, men vågar man äta nu när jag precis borstat tänderna? Kan man få ont i magen av den lilla mängden?

• Svar på tråden Rädd för tandkräm
  • ThisIsMe

Av vilken lilla mängd? Sväljer du tandkrämen? Varför skulle du få ont i magen?

• TeAmo

Nej, jag sväljer inte alls. Jag sköljer överdrivet mycket efteråt också. Jag menar den mängd som kanske 'fastnar' på tänderna efter jag borstat?

• menilla

Inget du får ont i magen av. Tandkrämerna är anpassade till oss. Våra magar klarar av det hela.

Och det skall fastna på tänderna. Tänderna behöver flouret som finns i tandkrämen. Man skall helst inte skölja efter att ha borstat.

• TeAmo

Tandkräm är ju känt för att man får ont i magen om man sväljer det.

• La Lola

Varför skulle du ont? {#lang_emotions_undecided}

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    TeAmo skrev 2009-07-31 15:51:06 följande:
    Är det? Måste jag ha missat totalt under alla år av tandborstning.....
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Ofir1

Om du sväljer en halv tub eller si så där. Du kommer troligtvis inte ens känna av något om du så sväljer allt du borstade med. Inte för att du bör göra det ändå men att du ska få ont i magen av den microskopiska mängden som kan finnas kvar är helt uteslutet. Får du ont i magen efteråt så beror det med 100% säkerhet inte på tandkrämen utan på något annat.

• listo
    Det har jag aldrig hört. Och nej, du får inte ont i magen om du sväljer de eventuella partiklar som är kvar i munnen efter att du sköljt en gång eller två. Det finns ingen anledning att skölja ihjäl sig.
    listoplisto.blogspot.com - godare än tacos!
  • ThisIsMe
    Är det? Jag käkade tandkräm ibland när jag var liten. Jag fick då inte ont i magen.
Svar på tråden Rädd för tandkräm