• MagicaDH

Blåbärsfläckar, hjälp sökes!!

Hej!

Vi har lyckats fläcka ner fiba kalasklänningen med blåbär, är det nån som har ett BRA tips hur vi får bort dem?? Har ännu inte tvättat klänningen.

Tack för svar!

• Svar på tråden Blåbärsfläckar, hjälp sökes!!
  • Leora
    linjes skrev 2009-07-31 15:59:10 följande:
    Dom fläckarna lär du aldrig få bort,sorry
    Joho då. Ingenting är omöjligt om man är lite envis med fläckborttagare.
  • MagicaDH
    Leora skrev 2009-07-31 16:01:51 följande:
    Joho då. Ingenting är omöjligt om man är lite envis med fläckborttagare.
    Tack för uppmuntrande ord! Jag väljer att tro på dig!

Tack allihopa för bra tips!!
  • Elfva

Galltvål fungerade jättebra när dottern suttit i blåbärsriset med sina fina ljusrosa linnebyxor...
    Jag har testat tabort spray men den har inte fungerat helt på de fläckar vi fått på ett par vita byxor, hade tyvärr ingen galltvål hemma så jag tog tabort spray, men som sagt den hjälpte inte helt...

• Elfva

Galltvål finns att köpa lite här och där, bl a på clas ohlsson vill jag minnas...
    (finns som tvål och som flytande, jag föredrar tvålen, du kan gnugga tvålen när den är torr mot kläderna, du behöver inte blöta kläderna om du inte vill...)

Är klänningen helvit kan du ju iofs också försöka bleka bort fläckarna...

• Dag
    MagicaDH skrev 2009-07-31 15:50:55 följande:
    Filmjölk??? Fungerar det?
    Har fungerat för mig då "mina barn" har fixat blåbärsfläckar i baken på mina byxor.
  • LHUF

jag hittade vid ett tillfälle längst ned i tvättkorgen en vit t-shirt med massa blåbärspuré på som dottern spottat ut vid  en magsjuka.. helt intorkat och förmodligen någon månad gammalt. jag testade att lägga massa yes diskmedel på och lät det ligga en stund och sedan i i tvätten med tvättmedel, och tro det eller ej men tröjan blev kritvit

så yes är mitt bästa tips.
    Tilde 080319
  • Golvmoppen

CITRON på flaska har jag slltid hemma, mest för att kunna ta bort blåbärsfläckar. Dränk in fläckarna med citron och låt ligga. Ta även lite kallt vtn på. Skölj av och se om allt försvunnit, annars ta en ny omgång med citron.

Koka den dela av plagget som har blåbärs släckar i mjölk.

Tycker ciron är mkt bättre.

Dottern hade ljusgröna byxor förra året som var mer lila överallt efter ngr ggr blåbärsplockande. Gjorde som jag skrev häruppe 2ggr och idag kan jag inte se att de var nästan helt lila.

• MagicaDH

Ville bara berätta hur det gick, jag fick bort fläckarna!!

Jag tog faktiskt Tabort i flera omgångar, lät den ligga nån dag eller två och fyllde på mer o mer Tabort som jag lät torka in innan jag tvättade i maskin. Och, klänningen blev jättefin igen!!

• beami

Jag håller med ovanstående kör med galltvål - finns på ICA Maxi, köp flytande det är lättare att handskas med, blöt fläcken och gnugga in tvål, låt ligga en stund och kör in i tvättmaskinen!
    Jag brukar ta lite tillsammans med tvättmedlet när man kör maskinen för bästa resultat!
    Lycka till!

• Astarte

Just blåbär går annars bort med kokande vatten (om det händer igen, menar jag). Koka upp lite vatten och doppa området med fläcken på ett par gånger. It´s MAGIC!

• evelon88
    Astarte skrev 2009-08-11 10:57:21 följande:
    Just blåbär går annars bort med kokande vatten (om det händer igen, menar jag). Koka upp lite vatten och doppa området med fläcken på ett par gånger. It´s MAGIC!
    Det var det verkligen, tack för tipset :D
Svar på tråden Blåbärsfläckar, hjälp sökes!!