Ni med barn som haft 3-dagars feber
Hej!
Ni vars barn har haft 3-dagars feber, hur yttrade det sig?
Kom febern snabbt?
Hur hög feber hade barnet?
Hur länge hade han/hon feber?
Hade han/hon några andra problem samtidigt?
När kom utslagen?
Jag misstänker att min dotter på 11,5 månader har fått 3-dagars feber. Hon fick helt plötsligt 39,2 graders feber i onsdags kväll, den steg på kanske 10 minuter. Igår hade hon mellan 39 och 40 under dagen och idag så låg tempen på 39. Hon får febernedsättande regelbundet för att undvika febertopparna och vi tar tempen då alvedonen slutar verka för att ha lite koll. När alvedonen verkar mår hon mycket bättre och är pigg och glad, men man märker ändå på henne att hon påverkas av febern (lite tröttare och gnälligare än vanligt).
Hon vägrar att dricka och man får truga med vätska och det finns ingen matlust att tala om. Vi har provat att ge vätska med sked, via spruta, mugg med och utan pip och nappflaska. Vi har provat saft, nyponsoppa, vatten, allt som hon kan tänkas tycka om, men det är själa drickprocessen hon inte vill veta av. Ho nverkar dock inte uttorkad och dricker emellan åt, plus det som vi lyckas tvinga i henne (någon droppe här och där).
Hon verkar inte ha några andra symptom förutom de som hör samman med feber (trött, lite seg, gnällig, ingen aptit). Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde tala om hur det var för era barn, om det liknar min dotters sjukdomsförlopp!