• wholelottarosie

Ni med barn som haft 3-dagars feber

Hej!

Ni vars barn har haft 3-dagars feber, hur yttrade det sig?
    Kom febern snabbt?
    Hur hög feber hade barnet?
    Hur länge hade han/hon feber?
    Hade han/hon några andra problem samtidigt?
    När kom utslagen?

Jag misstänker att min dotter på 11,5 månader har fått 3-dagars feber. Hon fick helt plötsligt 39,2 graders feber i onsdags kväll, den steg på kanske 10 minuter. Igår hade hon mellan 39 och 40 under dagen och idag så låg tempen på 39. Hon får febernedsättande regelbundet för att undvika febertopparna och vi tar tempen då alvedonen slutar verka för att ha lite koll. När alvedonen verkar mår hon mycket bättre och är pigg och glad, men man märker ändå på henne att hon påverkas av febern (lite tröttare och gnälligare än vanligt).

Hon vägrar att dricka och man får truga med vätska och det finns ingen matlust att tala om. Vi har provat att ge vätska med sked, via spruta, mugg med och utan pip och nappflaska. Vi har provat saft, nyponsoppa, vatten, allt som hon kan tänkas tycka om, men det är själa drickprocessen hon inte vill veta av. Ho nverkar dock inte uttorkad och dricker emellan åt, plus det som vi lyckas tvinga i henne (någon droppe här och där).

Hon verkar inte ha några andra symptom förutom de som hör samman med feber (trött, lite seg, gnällig, ingen aptit). Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde tala om hur det var för era barn, om det liknar min dotters sjukdomsförlopp!

• Svar på tråden Ni med barn som haft 3-dagars feber
  • Jesster

Dottern har/har precis haft vad jag misstänker är tredagarsfebern.
    Hon fick feber för några dagar sedan och den har legat på 39-40 utan Alvedon/Ipren och med febernedsättande har den varit ca 37,5-38.

Hon har ingen matlust alls och dricker knappt heller men jag erbjuder henne saker hela tiden och hon har kissiga blöjor. Hon verkar lite öm i munnen så jag vet inte om det är tänder på gång samtidigt eller lite blåsor. Hon är lite gnällig men är inte stilla i 2 sekunder så hon är inte direkt påverkad.

Idag var det 4:e eller 5:e dagen så jag skulle ringt VC. I natt hade hon 40 grader och fick piller men när hon vaknade i morse hade hon plötsligt normaltemp och har inte behövt piller på hela dagen.

Inga utslag ännu.

Sonen har haft det 2 ggr tror jag och han hade nog ca 40 grader i 3-4 dagar och sedan fick han prickar som satt i i nån vecka.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Julianna

Febern kom först och höll i sig i 3 dagar. Ca 39 grader. Sedan kom prickarna och höll i sig i ca 3 dagar.

• snusmumriken2

Var får de utslagen? över hela kroppen eller på speciella ställen?
    Yngste sonen har fått plötslig hög feber, får se hur det utvecklar sig.

• Mamma 03  08

Har ert barn 3 dagarsfebern så tänk att ni inte umgås med andra små barn förrän prickarna är borta. Enligt sjukvårdsrådgivningen så smittar barnet så länge prickarna finns då 3 dagarsfebern är ett herpesvirus barnet har drabbats av.

Svar på tråden Ni med barn som haft 3-dagars feber