• Belinha

Min pappa är borta!

I lördags hittades pappa död i sin lägenhet. Ensam. Som han levt länge. Han var 58 år. Sitter hemma med min 2-åring och min 8-månaders och försöker ta in det ofattbara att pappa är borta!!! Han var alkolist och efter år och år av smärta bråk, skrik, besvikelse hade jag äntligen insett att jag inte kunde hjälpa honom. Ändå är skulden så ofantligt stor nu. Kunde jag hjälpt honom?? Den förnedrande behandling han utsattes för när han slussades in och ut i olika "aktivitetsprojekt" genom arbetsförmedlingen. Han kunde ju inte jobba! Han var ju alkolist! Klarade ett par dagar men så var det kört igen.

Den långa vägen att hitta ett sätt för honom att vara en del av familjen; sina barn och barnbarn som älskade honom. Hur vi hade bra dagar, riktigt bra dagar och hur hoppet varenda gång tändes; han kanske tar tag i sitt liv? Han kanske hittar ett sätt och får lite lugn och ro i sitt liv- han hade ju så mycket att leva för?

Nu är allt försent och förbi. Pappa är borta och kvar är jag med skulden, sorgen saknaden och smärtan som jag aldrig kunde föreställa mig kunde vara så stor.

• Svar på tråden Min pappa är borta!
  • versan

Ta en dag i sänder... Det är mitt råd.
    Prata med alla som vill lyssna.
    och framför allt Du kan inte hjälpa din pappa.
    Alkoholister måste själv ta tag i sitt liv.   
    Hur mycket man än vill hjälpa dom så måste den som är drabbad själv komma
    till insikt och vilja ändra på sitt liv.

Det är så jobbigt att förlora någon man älskar.
    men sorgen tar tid & låt den ta den tid det tar.
    kram
    Versan

• Belinha

Tack Versan för dina ord.

En liten tröst att få stöd från andra nu när allt känns så svårt.

Är så glad över mina barn också som tvingar mig att vara här i nuet och även om jag gråter mycket så får de mig att skratta!

• Anonym

Hej var med om samma sak för 2 år sen. Då gick min pappa bort. Jag har också haft stor skuldkänsla, men försöker intala mig själv att de fanns inge mer jag kunde ha gjort, eller? Nää de är bara alkohlisten själv som kan ändra på sig, de är han som måste inse och se felet. De enda man kunde göra var att stå där vid hans sida dagarna som va bra och när alkoholen va inblandad visade jag va jag tyckte och gick hem.
    Men sorgen att förlora sin pappa, sorgen finns där alltid som saknaden.
    Mina barn va också små, 4år och 5måndaer, 2 barn skom skulle bli utan morfar.
    Jag utan pappa och ingen som kan ersätta han.
    Och jag kan säga att livet går vidare men de kommer vissa dagar som är svårare än svårast som är jätte jobbiga att ta sig igenom, men dom dagarna måste finnas, ett sätt att bearbeta allt detta och va ledsen om barnen frågar varför så är det bara och säga som det är jag saknar min pappa, eran morfar.

Vet ni hur han gick bort? Var de alkoholen som va en orsak?
    Min pappa somnade in under natten och de gick fort.
    Enligt läkarna han han aldrig känna nåt.

Jag mins dom första veckorna efter min pappas bortgång, jag grinade så mycket, tror nog det va varjedag dom första 3 veckorna.

• Belinha

Liksom med din pappa så verkade det ha gått väldigt, väldigt fort. Han var i köket och drack vatten och så var det bara över. En liten tröst i sammanhanget.. Men visst var det spriten som var orsaken. Hade han inte druckit så förbannat hade han levt många år till.

Är en tröst också att få veta att man inte är ensam om en sådan här tragisk och onödig upplevelse- att det finns andra som varit med om att förlora en alkoholiserad far med alla dimensioner av sorg som det innebär. Och att ni kommit vidare.

Vet att sorgen måste ta tid och att gråta och sörja är ett måste för att gå vidare och för att inte glömma! Pratar med mina nära och kära, försöker känna om han är i närheten när det är stilla omkring mig vilket jag tror att han är ibland.

• Anonym (du är inte ensam)

Har du berätta för dina barn?
    Jag berättade för min då 4 åring. Han vart ledsen men jag berättade att morfar är uppi himlen nu, han sitter där på molnen och tittar ner på oss. vi fick även en bok från begravningsbyrån om små barn och döden som vi läste för han.
    Blev många frågor kring döden men tycker att dom också måste få veta fast att många tyckte jag gjprde fel i att berätta för han å låta han va delaktig i allt. Men jag ångrar inget. sanningen är bäst.

Ja för mig var de jätte jobbig då ingen jag känner fölorat nån av sina föräldrar och ingen kan någonsin sätta sig in i hur de känns. och dödsorsaken spelar inge roll.
    Fanns några som ringde bara för att veta när begravningen va, inget beklaga sorgen eller nåt bara veta när de skulle hållas. samtalet fick jag dagen efter. då fundera jag hur vissa tänker. Kanske ville visa sig duktiga på nåt sätt, men jag tog de så hårt.

Jag och min familj gick också runt å tänkte vart är han nu osv, än idag tror jag att han är här ibland. Ibland pratar jag ensam i ett rum till han för tänk om han är där. och de lättar också mycke.

Familjen betyder så mycke och de märker man när nåt sånt här händer, sitta och kolla på bilder, prata om allt man varit med om, va roligt man hade, och man får skratta också. de gjorde vi när vi pratade om pappa, just då tänkte man men få man skratta nu när han just gick bort och ja de får man nog för att alla skratten slutade med tårar istället.

Jag som skrev här ovanför om min pappa

• Belinha

Här har man tänkt att ingen i världen kan ha det som vi men så fel jag hade! Vill verkligen verkligen säga att jag uppskattar dina svar till mig "anonym- du är inte ensam" .

Känner också att det är särskilt hårt att människor runt omkring inte kan respektera min sorg utan man får kommentarer som "ja han drack ju så det var ju inte så konstigt". Jag vet att han drack! Alla visste det. Det är nog med tankar kring om jag kunnat få honom att sluta, om han kunde ha fått hjälp. Gud ska veta att jag försökte. Jag bad och skrek och skällde och grät för att få honom att söka hjälp, jag kontaktade sjukhus, socialtjänst och psyket. Men ingen kan göra nått om inte han själv bad om hjälp. Punkt slut. Så där satt man i en låst situation och kunde bara betrakta sin pappa gå mot undergången. Men trots att jag vet att det var spriten vill jag att männsikor runt mig låter mig sörja min pappa för allt annat som han också var. Generös, omtänksam, smart och rolig, sa alltid att han älskade mig och var så stolt över mig. Och hur han avgudade sina barnbarn.

Precis som du så berättar jag för min dotter. Hon är inte 3 än så döden är väldigt svårt att förklara. Säger att mamma saknar morfar och längtar efter henne och det förstår hon ju. Tack för tipset om boken. Ska verkligen kolla upp det.

• Anonym (du är inte ensam)

Ja alla konstiga saker man hört att ja han valde de själv genom att välja alkoholen men nää han valde inte att dö. Vet att dom innerst inne ville sluta och fortsätta leva så många gånger min pappa slutade men åter igen inte klarar av livet utan alkohol. men jag brukar tänka att nu kom han till ett bättre ställe där han inte behöver alkoholen längre, ett ställe där han väntar på oss andra med öppna armar och han ser oss varje dag, att jag hoppas de är lättare för han än va de är för oss som är kvar här, att han kan se oss men inte vi han att han på så sätt inte är själv, för han är bland oss på sitt sätt.
    Boken heter "jag och min farfar" tror jag det va. Var även ett lamm på framsidan av boken. Riktigt bra bok som berättar på ett bra sätt lite om döden.
    Går inte en dag utan att man tänker på pappa, han va den snällaste personen jag någonsin känt, han satt aldrig sig själv först fast att många tycker de för han valde alkoholen men annars så satte han allt andra före sig själv. Han gjorde allt för andra utan att begära nåt tillbaka. hjärta av guld.
    Och tiden läker alla sår är inte sant nää men de blir lättare men de kommer alltid dagar som är riktigt jobbiga som julafton, födelsedagar men värsta dagen av dom alla är farsdag. själv tyckte jag att de va så orättvist att alla andra fick fira sin far. Jag satt i ett rum den dagen och grinade första farsdagen efter hans bortgång men de var inte långt imellan hans borgång och farsdagen.
    jag tror inte på gud osv men efter pappas bortgång ha jag börjat önska att de finns ett bättre ställe, vill verkligen tro det. Och att jag ibland ber att han har det bra. och jag hoppas han är bland oss och ser hur mycket vi alla saknar han att han vet hur mycke han betydde för oss alla.
    jag har en bild på borde på min pappa så att mina barn och alla kan se han dagligen, visar ofta för mina barn att där är morfar, vet du vart han är nu? för att barnen ska komma ihåg han och för att yngsta ska veta hur han ser ut osv då hon inte minns han då hon bara var 5 månader när han gick bort men nu går hon å säger morfar och tittar på kortet =)
    Krev också en egen dikt som jag läste upp på begravningen men jag tror ingen hörde vad jag läste då jag grinade samtidigt. först riktiga dikten jag skrivit och den bästa jag vet.
    Och en sak märkte jag också efter hans bortgång, va jag började leta efter bra sorliga låtar, dikter och änglabilder. och spelade mycke sorliga låtar.
    Hjälpte mycke tyckte jag.

Svar på tråden Min pappa är borta!