• zintha

hund i bilen!

Hej! vad är det som gäller när voven ska åka bil? finns det lag bur..har en volvo v50 och en hund som kommer bli stor..utrymmet från bagageluckan till baksätet är litet så det kan inte flyga in en hund där vid en ev krock,kan hon då va lös i bagageluckan?
    eller finns det bilbälten du kan fästa i bagaget istället för baksätet?
    Tack på förhand!

• Svar på tråden hund i bilen!
  • Zelmilainen
    köttbullelydnad skrev 2009-08-01 10:59:37 följande:
    Vi köpte bil efter hundstorlek, så för vår del blev det en V70 Det finns burar som specialdesignas efter bilmåtten, krocktestade säkerhetsselar för hundar som sitter i baksätet, enbart gallerdörrar (dvs hunden har några cm extra till övers i bagageutrymmet), etc, etc.
    vi har en ford focus kombi -05 och en mellanstor blandras (drygt 50 cm, ca 19kg) som åker i bagagen. vi har ej haft bilen så länge och det ingick inget galler till den. vet du vart man kan få tag på bra och helst billiga galler med? dels för bagagedörren, men även mot baksätet (då gärna som går att ta loss om man tex behöver fälla sätena när hunden ej är med).
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Drakfisk
    mamma20092011 skrev 2009-08-01 12:51:17 följande:
    Eftersom bagaget är krockzon på bilen och tar största smällen vid en krock så vill jag helst inte ha vår hund där.. Vill helst att han klarar en olycka också. Vår hund sitter i baksätet med bilbälte, Allsafe. Det är det enda bilbältet för hund som är krocktestat och godkänt. Det kostar lite men man har det hela hundens livstid så då blir priset ganska obetydligt i sammanhanget. Andra sk "bilbälten" för hund har inte som syfte att skydda hunden vid en olycka utan mest att hålla hunden på plats i bilen under färd... falsk trygghet.. att de också får kallas bilbälten.
    Det finns krocktestade (och säkra) burar. Googla MiM Variocage. Jag har en sån till hunden, dyr men värd vartenda öre!
  • Joico

När jag köpte vår sele till bilen så frågade jag försäljaren just precis den frågan "är selen till för att hålla hunden kvar i baksätet under färd eller för att skydda hunden vid en krock?" han svarade att selenvar till för att skydda hunden vid olycka! Vi har inte en AllSafe.

mamma20092011 skrev 2009-08-01 12:51:17 följande:
    Eftersom bagaget är krockzon på bilen och tar största smällen vid en krock så vill jag helst inte ha vår hund där.. Vill helst att han klarar en olycka också. Vår hund sitter i baksätet med bilbälte, Allsafe. Det är det enda bilbältet för hund som är krocktestat och godkänt. Det kostar lite men man har det hela hundens livstid så då blir priset ganska obetydligt i sammanhanget. Andra sk "bilbälten" för hund har inte som syfte att skydda hunden vid en olycka utan mest att hålla hunden på plats i bilen under färd... falsk trygghet.. att de också får kallas bilbälten.
  • köttbullelydnad
    Joico skrev 2009-08-01 13:09:33 följande:
    När jag köpte vår sele till bilen så frågade jag försäljaren just precis den frågan "är selen till för att hålla hunden kvar i baksätet under färd eller för att skydda hunden vid en krock?" han svarade att selenvar till för att skydda hunden vid olycka! Vi har inte en AllSafe.
    Har för mig att det har med metallspännena vs plastspännena att göra.
  • Joico

Mycket möjligt och visst är det så att AllSafe är den enda krocktestaden, men är den krocktestad i hållbarhet eller hundens skador?

köttbullelydnad skrev 2009-08-01 13:19:08 följande:
    Har för mig att det har med metallspännena vs plastspännena att göra.
  • köttbullelydnad
    Joico skrev 2009-08-01 13:20:29 följande:
    Mycket möjligt och visst är det så att AllSafe är den enda krocktestaden, men är den krocktestad i hållbarhet eller hundens skador?
    Ja, det är den enda selen jag vet om iaf som får ha märket "Krocktestad". Men har ingen aning om _hur_ den är testad. Har inte tillverkaren nån hemsida?
  • Joico

Jag tror fan inte det, har letat som en galning men inte hittat något.. tror jag, eller gjorde jag det?! *funderar*

Jag tror nämligen att selen bara är testad att den håller, inte att den inte skadar hunden sas. Vår sele har ett plastspänne men det är metallögglor över där man sätter fast "snöret" som går till bilens bältesknäpp. Vilka förklaringar Hursomhelst, OM plastspännet går sönder så kan selen inte åka av hunden.

köttbullelydnad skrev 2009-08-01 13:24:44 följande:
    Ja, det är den enda selen jag vet om iaf som får ha märket "Krocktestad". Men har ingen aning om _hur_ den är testad. Har inte tillverkaren nån hemsida?
  • köttbullelydnad
    Zelmilainen skrev 2009-08-01 13:05:32 följande:
    vi har en ford focus kombi -05 och en mellanstor blandras (drygt 50 cm, ca 19kg) som åker i bagagen. vi har ej haft bilen så länge och det ingick inget galler till den. vet du vart man kan få tag på bra och helst billiga galler med? dels för bagagedörren, men även mot baksätet (då gärna som går att ta loss om man tex behöver fälla sätena när hunden ej är med).
    www.mim.se/&i=7&l=se (Har själv MIM-dubbelbur, så har en klar förkärlek till deras produkter)

www.jeppe.com/grindar/grindar.html Brukar också vara populära bland hundfolk.
  • Zelmilainen
    köttbullelydnad skrev 2009-08-01 20:08:30 följande:
    www.mim.se/ (Har själv MIM-dubbelbur, så har en klar förkärlek till deras produkter)www.jeppe.com/grindar/grindar.html Brukar också vara populära bland hundfolk.
    tack. vet du hur de ligger till i pris?
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • köttbullelydnad
    Zelmilainen skrev 2009-08-01 20:24:25 följande:
    Oj... Jeppeprodukterna har jag verkligen ingen som helst koll på, och vet bara ungefärligt vad MIM-burar kostar (förrutom vad vi gav för vår). Enbart galler är det värre med tyvärr. Borde ju vara billigare än en hel bur dock?
  • Zelmilainen

jeppe hade prislistor såg jag, men hittade inget för mim. anledningen till att vi inte vill ha hel bur är för att det skäl mer utrymme i bagagen. tanken är ju att en barnvagn ska ta en bit sen med men att hunden kan va brevid (barnvagnen fastsurrad på nåt vis. vi har en ford focus kombi -05.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • snusmumriken2

Har för mig att vi betalade runt 5000 kr för vår mim-enkelbur för några år sedan. Kommer inte ihåg exakt men däromkring.
    Maila dem o hör vet jag!

• Drakfisk
    Zelmilainen skrev 2009-08-01 20:24:25 följande:
    Jag köpte en MiM enkelbur, storlek L för ca 4000 kr rätt nyligen.
  • Zelmilainen
    snusmumriken2 skrev 2009-08-01 20:32:59 följande:
    Har för mig att vi betalade runt 5000 kr för vår mim-enkelbur för några år sedan. Kommer inte ihåg exakt men däromkring.Maila dem o hör vet jag!
    Drakfisk skrev 2009-08-01 20:54:36 följande:
    Jag köpte en MiM enkelbur, storlek L för ca 4000 kr rätt nyligen.
    snällt, men vi vill inte ha en bur utan dörrar och galler... =)
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • snusmumriken2
    Zelmilainen skrev 2009-08-01 20:56:21 följande:
    snällt, men vi vill inte ha en bur utan dörrar och galler... =)
    Aha
    Men jeppe har ju det. Inte så fasligt dyra heller har jag för mig.
  • Zelmilainen
    snusmumriken2 skrev 2009-08-01 22:19:32 följande:
    Aha Men jeppe har ju det. Inte så fasligt dyra heller har jag för mig.
    jag vet att de har det, såg det på länken innan, men funderade över hur mim låg i pris. vet du om jeppes galler mellan bagage och baksäte lätt går att ta bort om man tex vill fälla sätet. likaså om dörrarna är lätta att ta bort. måste man "göra hål" i bilen eller spänns det fast på nåt vis?
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • köttbullelydnad

Vad dyra era enkelburar från MIM är! Vi har en dubbelbur i L och gav 5,700,- för den. Splirrans ny i affären

Svar på tråden hund i bilen!