• enlitenbitkaka

Lär er stava!!

Att det finns språkpoliser här på FL är vida känt och nu känner jag att jag måste sälla mig till skaran.

Gång på gång ser man hur vuxna människor inte kan stava till helt vanliga svenska ord och jag blir mörkrädd! Tänker att "hon snubblade nog på tangenterna" men så fortsätter stavfelen komma hela texten igenom. Och nej, det är förmodligen inga dyslektiker - ifs är de överrespresenterade här inne.

Hur kan man tro att mekaniker stavas meCKaniker? Eller att laminat stavas laMMInat? Eller mikser? Eller mattematiker? Eller kronofoggden? Eller järna?

Hur ska det bli när era barn kommer upp i skolan? Hur ska ni kunna hjälpa dem i skolan? De kommer komma med fel svar på läxan och förklara att mamma har sagt att det ska vara så...

Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Svar på tråden Lär er stava!!
  • Linda88

haha, ja man blir verkligen mörkrädd ibland när man kikar runt här inne

• Maggiepuh

Jag är dyslektiker men det är inget jag går och skryter med. Min pappa "tvingade" mig till att lära mig läsa och skriva. När jag gick på högstadiet läste jag min första bok och jag tackar min pappa för det idag. Nu har jag problem med vissa ord ex när det ska vara E och Ä, två likadana konsonaner eller två olika.

Skillnaden mellan dyslektiker är om man snubblar och trycker på knappen brevid på tangentbordet eller om man stavat så som orden låter.

• Fossing
    Maggiepuh skrev 2009-07-31 21:39:45 följande:
    Jag är dyslektiker men det är inget jag går och skryter med. Min pappa "tvingade" mig till att lära mig läsa och skriva. När jag gick på högstadiet läste jag min första bok och jag tackar min pappa för det idag. Nu har jag problem med vissa ord ex när det ska vara E och Ä, två likadana konsonaner eller två olika. Skillnaden mellan dyslektiker är om man snubblar och trycker på knappen brevid på tangentbordet eller om man stavat så som orden låter.
    Det har jag inte märkt Tycker du skriver bra!!

Tycker nog det största problemet är fel meningsbyggnad och att många skriver talspråk och särskriver.
    ~Thea 0609 ~ Ängeln Love 0904 ~
  • enlitenbitkaka
    Maggiepuh skrev 2009-07-31 21:39:45 följande:
    Jag är dyslektiker men det är inget jag går och skryter med. Min pappa "tvingade" mig till att lära mig läsa och skriva. När jag gick på högstadiet läste jag min första bok och jag tackar min pappa för det idag. Nu har jag problem med vissa ord ex när det ska vara E och Ä, två likadana konsonaner eller två olika. Skillnaden mellan dyslektiker är om man snubblar och trycker på knappen brevid på tangentbordet eller om man stavat så som orden låter.
    All heder åt din far, tänk om fler föräldrar var så engagerade i sina barns utveckling och skolgång. De flesta tänker "han kan inte rå för det, han har en diagnos" och släpper det där...

Din stavning är dock bättre än många UTAN dyslexi :)
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Maggiepuh

Fossing:
    Tack, det var snällt skrivet. Jag brukar ha problem med att formulera meningar för att jag vill inte att folk ska upptäcka att jag är dyslektiker.

• Maggiepuh

luscious: Min pappa är också dyslektiker och hans föräldrar gjorde likadant på honom som han gjorde med mig. Han har själv fått uppleva de "plågande", tårfyllda kvällarna när läxorna skulle göras. Nu jobbar jag på skola som fritidspedagog i klassen och klassföreståndaren vet om att jag är dyslektiker men det är inget som barnen vet.

• Cremo

Åh, jag kan krääääääääkas (många "ä" med flit, jag lovar) på alla som sätter totalt omotiverade -s på presens particip.

"Här kommer jag gåendeS". "Där kommer han trillandeS".

Fy vad obildat det ser ut.

• Hoppentoss

Jag blir mörkrädd varje gång jag läser dessa uttjatade trådar som hackar på andra människor.

Varför hacka på hur andra stavar!!

Jag skulle kunnat skrivit alla dessa saker som du skrev nedan. Och jag har papper på att jag är ordblind.

Hur kan du veta varför en annan person stavar fel?

Fasike när skall folk se att det är en stångt gjort av folk som har svårt med stavningen att ändå skriva!

Nä ...........Ett stort tummen ner för sådanna som TS som ej har förståelse för andra människor svårigheter.

enlitenbitkaka skrev 2009-07-31 21:35:28 följande:
    Att det finns språkpoliser här på FL är vida känt och nu känner jag att jag måste sälla mig till skaran. Gång på gång ser man hur vuxna människor inte kan stava till helt vanliga svenska ord och jag blir mörkrädd! Tänker att "hon snubblade nog på tangenterna" men så fortsätter stavfelen komma hela texten igenom. Och nej, det är förmodligen inga dyslektiker - ifs är de överrespresenterade här inne. Hur kan man tro att mekaniker stavas meCKaniker? Eller att laminat stavas laMMInat? Eller mikser? Eller mattematiker? Eller kronofoggden? Eller järna? Hur ska det bli när era barn kommer upp i skolan? Hur ska ni kunna hjälpa dem i skolan? De kommer komma med fel svar på läxan och förklara att mamma har sagt att det ska vara så...
Svar på tråden Lär er stava!!