förslag på enkel god bjudmat!
ska ha lite folk i kväll och min fantasi har precis tagit slut!!!
har någon bra förslag på enkel god mat att bjuda på!!
ska ha lite folk i kväll och min fantasi har precis tagit slut!!!
har någon bra förslag på enkel god mat att bjuda på!!
middag eller plockmat?
är öppen för alla förslag!
lite crustader med olika fyllning är kul. avocadorör eller laxröra kanske
eller en sallad med rädisor, gott på sommaren, och varm smörgås till. tex med grillad halloumi?
Honungsrostade grönsaker i ugn (typ motot, röd lök, zucchini, paprika, lite potatis, salt, peppar, olivolja och lite honung...ev lite timjan), tzatsiki, grillad halloumi och lite hackade aprikoser till det. Mums! Uppskattas alltid av våra gäster.
Vill man köra med kött istället för halloumi till grönsakerna så brukar iaf jag marinera kycklinglårfilé i en hemmagjord marinad med honung, soja, färsk chili, peppar och olivolja. Underbart gott! Bör ligga i marinaden ett par timmar. Kyckligen blir helt underbart mör av chilin, blir nästan lite japanskt stuk på köttet.
Mina tips...eller iaf vad jag är sugen på just nu...mumma!
rostade rotsaker blir skitgott med lite vit tryffel på också.
låter supergott allt :)
Vi hade gäster i onsdags och jag gjorde grekisk/turkisk "buffé" - vi var bara fyra så maten stod på bordet, plockmat kanske är ett bättre ord :)
Jag gjorde själv houmous, tzatziki, svamp à la Grecque, acili ezmé, en stor sallad, paj med spenat, fetaost, rödlök och pinjenötter, och köpte taramasalata, pitabröd, kex och brödpinnar, plus tapenade - både svart och grön. Lade även upp kalamataoliver, gröna oliver, inlagd paprika (Peppadew, så goda!) och små inlagda gurkor som plock - det blev väldigt väl mottaget! Vi skickade hem gästerna med säkert åtta små lådor med rester i och för sig :)
Houmous, tzatziki, svamp och paj fixade jag kvällen innan, så när gästerna kom var det bara att värma på pajen, göra salladen och duka fram allt annat i princip. Mycket praktiskt!