• sandbacken

Min katt har fått ett bett på kinden

Min kisse är en utekatt och springer omkring i skogen och överallt. För 2 dagar sen kom han hem med en svälld kind, inge dålig alls utan bara svälld syntes bara en liten prick i mitten inget mer. Nu på morgonen har det spruckit och runnit ut lite vätska, jag vet inte vad det kan vara någon som har nån ide? Vi har tyvärr ingen veterinär öppen på helgen så då måste jag vänta till måndag. Men som sagt var han är inge dålig. Någon som varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Min katt har fått ett bett på kinden
  • och

Katten har säkert blivit biten av en annan katt. Då blir det ett djupt sår som läker på ytan, och sen får katten en infektion under. Det brukar spricka och sen rinner det ut illaluktande var. Se till att hålla såret öppet, och kontakta veterinären på måndag. Infekterade sår kan behöva dräneras om de sitter på "fel" ställe, och han kan behöva penicillin.

• sandbacken

Ja nu rinner det var, jättemycket och vi har gjort rent flera ggr. Vi har satt en tratt på honom nu så att han inte kan klia. Han är inte lika svullen nu. Men är det lika i morgon ska jag kontakt veterinären, han kan ju behöva penicillin. Värst är att han inte får vara ute för det är det bästa han vet.

• Tina08

Min hankatt hade för några veckor sen ett stort bett. Detta hände under midsommar, så vetrenär var ju bara att glömma. Men vi fixade det :) Vi hade en liten spruta (utan nål) som vi sög in koksalt i, och sprutade in det i såret, så man fick ut allt skit. Sen höll vi på så ca 2-3 g om dagen, i kanske 3-4 dagar, vi smörjde med lite helosan på också. Läkte jätte fint :) Hoppas det blir bra med kissen!

• Tina08

Juste man måste hålla såret öppet hela tiden!

• skorpionen80

Har ni verkligen ingen veterinär inom köravstånd?

Veterinären brukar sätta dränage i såret och så får man penicillin. Sådana sår brukar vara svårläkta, så jag hade inte väntat två dagar med att åka in. Man kan ju ha otur...

• sandbacken

Tack för alla råd! Jag håller koll hela tiden så han inte blir sämre. Har precis gjort rent igen det rinner var och det är ett hål som det rinner ur. Tyvärr finns ingen Veterinär som har öppet på helgerna, det är inte klokt.

• skorpionen80

Men sundsvall har ju distriktsveterinär, säker på att de inte har jour? Menar inte att ni måste åka in nu, men det kan ju vara bra att veta var det finns...
    Här: www.djurkliniken.se/page95096.html finns nr som man kan ringa för att nå jourhavande veterinär.

Googlar du lär du hitta fler.

• sandbacken

H

skorpionen80 skrev 2009-08-02 17:51:15 följande:
    Men sundsvall har ju distriktsveterinär, säker på att de inte har jour? Menar inte att ni måste åka in nu, men det kan ju vara bra att veta var det finns... Här: www.djurkliniken.se/page95096.html finns nr som man kan ringa för att nå jourhavande veterinär. Googlar du lär du hitta fler.
    Dom hänvisar till Hudiksvall som har öppet 9-12 på helger. Sen är det Strömsholm.
    Jag får hoppas att det går bra. Tack så mycket, jag har varit in och kollat på flera veterinärer.
  • sandbacken

Nu har vi pratat med veterinär och eftersom svullnad gått ner och att vi har såret öppet så var det ingen fara tack och lov. Men han skulle vara inne 3 dagar till med tratt och hålla såret öppet och rent ska det inte vara nån fara. Men skulle svullnad komma tillbaka så skulle vi komma dit och få penicillin. Troligtvis var det ett kattbett. Känns skönt att ha äntligen fått pratat med veterinär.

Svar på tråden Min katt har fått ett bett på kinden