• happyhappy

Får eran 16-åring sova hur länge hon/han vill på dagarna?

Min dotter har vridit på dygnet.
    Sover på dagarna = minst till 15.00 å
    är vaken på nätterna.
    Umgås med kompisar som gör samma, sitter vid datorn,
    ser på film, städar sitt rum.
    Ja, nätterna ser precis samma ut som dagsaktivitet för andra.

Ibland låter jag henne sova hur länge hon vill. Ibland är jag så jätte irriterad
    att jag "skriker upp henne". Beror på vad som är på gång, om vi ska bort osv.

Vi har självklart pratat om detta sovande hela dagar. Om alla nackdelar men,...

Låter ni era 16 åringar sova och bestämma själv hur de vill ha det?
    Vardag som helg är det ungefär samma, lite värre på helgerna förståss.

Hur gör ni??

• Svar på tråden Får eran 16-åring sova hur länge hon/han vill på dagarna?
  • Smulan87

sålänge skolan sköts och man inte bråkar över de så finns de ingen annledning till att skrika upp någon, i den åldern så är man lite extra trött som tonåring,...är de nåt speciellt ni ska göra och de inte bråkas utan hon följer med och intebråkar så finns de ju ingen annleding till att lägga sig i hennes rutiner. tycker jag då..men de e ju olika

(¯`°?.¸ ♥ Devin 090615 ~ linaekesrydh.blogg.se ♥¸.?°´¯)
  • Grenna

Näpp - här får man ligga till 9-snåret ungefär. Sen är det dags att börja röra på sig. Har två 16-åringar och en 17-åring. Vill de sen vara uppe halva natten så är det ok så länge det är lov och det inte gnälls på morgonen.

• linjes

Har ingen 16 åring men en 12 åring som lätt kan sova hela dan och nej det får han inte,kommer inte få som 16 åring heller,finns ingen anledning

• aprilsill

Ja sova hur länge man vill, om man inte har planer. Däremot INTE vara uppe hur länge dom vill. Så gjorde mina föräldrar iaf.

• hymafr

Så länge hon sköter skolan och inte stör er på nätterna så ser jag ingen anledning att hon inte kan vända på dygnet.
    Men ni andra i familjen ska inte behöva ta hänsyn till hennes dygnsrytm när ni ska göra något. Ska ni tex till mormor på fm så får hon antingen stiga upp eller stanna hemma. Om hon måste följa med er så ställ ultimatum - ska du få vara uppe hela nätterna så kräver vi andra att du vid de få tillfällen vi ska göra saker tillsammans ska vara uppe och redo för avfärd då vi andra är det - utan tjafs eller dåligt humör.

Sen får man ju inse att tidsplanen spricker ändå. Har själv en 15-åring och vet hur otroooligt lång tid det kan ta för dem att göra sig iordning

• Eisa

Vid 16-17 år har man en helt sjuk period som går ut på att vända på allt och leva annorlunda. Jag vände på dygnet när jag var 17 och nu är min syrra 17 och gör samma sak.

Jag tror det är en nödvändig del i den personliga utvecklingen att ha den här galna fria fasen.

• Guldrosen

Nej, här får man inte sova hur länge man vill. Senast kl 12 ska man vara uppe och färdig med "morgon toaletten".

• TjutandeRosen

När jag var tonåring ( iof 15årsedan nu), väckte mamma oss kl 10, när det var dags för mat vid 12-13 snåret skulle alla vara nere, bakis el ej. Kommer nog köra så m mina när de blir tonåringar.

• Majsan70

NEJ, mina tonåringar får inte vända på dygnet o sova hur länge de vill på dagen. Här sparkas de upp vid 11-12 ungefär.

• Ulli

Tycker ca 13.00 är rimligt så är han inte uppe brukar jag gå ner och tjöta lite. Han går upp ibland men ibland har han lanat hela natten och då låter jag han/de sova. Han har jobbat tre veckor i sommar och det fixade han galant. Är så stolt så det är ok att sova. Jag vet själv hur jag var i den åldern, gud vad trött man var.

Svar på tråden Får eran 16-åring sova hur länge hon/han vill på dagarna?