• MissGos

Katt som märker revir! HJÄLP!

Igår tog jag mig och en pojkvännerna en runda på tomten och 3 av mina pälsklingar följde troget efter.
    Då får jag se min ena honkatt märka revir!!!

Hon stod upp och kissade och det sprutade rakt bakåt.
    Jag smög dit och sniffade lite i närheten men det luktar inte något nämnvärt.

Har en kringstrykande hankatt som pinkar överallt, även varit inne hos oss och förstört massor, han är okastrerad så den lukten känner jag tyvärr väl igen.

Jag har den sista tiden sett flera av mina katter bete sig underligt, de stannar till vid någon buske och det rycker lite vid svansen men jag är ju inte säker på om de också märker revir. Igår var första gången jag sett någon av dem göra det.

Tingeling, som var den jag såg igår, är snart 5 år och kasterad sen hon var ca 6 månader. Alla mina katter är förövrigt kastrerade.

Ska flytta inom 3 dagar så jag oroar mig lite för att Tingeling, eller någon annan ska göra det innomhus efter flytten.

De kommer att få gå ut men först när de gjort sig hemmastadda.

Grejen är också att jag haft problem med denna kringstrykande katt (en grannes katt men som vägrar låta den kastreras trots att den inte mår helt bra)
    Han har sprungit in och pinkat men på senare tid har jag inte sett han så mkt men ändå funnit spår av revirmärkning.
    Kanske är det inte alls bara han?

Någon som har erfarenhet eller nåt annat att råda mig om? Är helt villrådig i detta.

Älskade Katter Märker Man
  • Svar på tråden Katt som märker revir! HJÄLP!
  • CTMT

Kastrerade katter kan i vissa fall "revirmärka" mot andra okastrerade katter. Fastän de inte brukar göra det. Min ena katt (hankatt, innekatt, kastrerad) brukar ställa sig med svansen rakt uppåt och vibrerande när jag kelar med honom. Samma beteende som en okastrerad som revirpinkar med minus kisset så att säga. Vet inte varför...

Men hursomhelst! Om ni ändå ska flytta och ni slipper den okastrerade katten som springer omkring så tror jag inte dina egna katter kommer fortsätta med beteendet i ert nya hem! Bara se till så att lådorna är fräsha (om de har låda inomhus dvs. kanske bäst). Och har ni 3 katter så kanske även ha 3 lådor till en början när de ska vistas inomhus? Kattmynta i lådorna så det är inbjudande. Och kanske hålla katterna på begränsat utrymme inomhus i början för att se hur de beter sig (om möjligt)?

Men det är SKIT när det finns oansvarsfulla ägare som inte kan ta den lilla kostnaden och kastrera sin katt (utekatt främst)! Hur svårt kan det vara?? {#lang_emotions_yell} 
    Eftersom ägaren knappt verkar bry sig så hade jag "hotat" med att katten kanske misstas som hemlös och kommer fångas in så småningom! (och bli kastrerad och omplacerad till bättre hem, fast det säger jag inte ;)

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • MissGos

Tusen tack för svaret =)
    Har aldrig varit med om att en kastrerad katt gör så där så jag vart orolig. Inge kul att få de problemen helt plötsligt och behöva leta kattpink hela tiden.

Som du säger så är det ju säkert så att hon märkte ut eftersom någon annan varit där innan.

Jo jag kommer att begränsa deras yta kraftigt när vi flyttar dem men jag räknar med innepinkande. Blev så när vi flyttade sist *suck* men jag släppte ut dem och då slutade de helt.

Just nu har jag bara en låda, bara Tingeling som går i den men när vi flyttar blir det självklart att ha fler. Tror 4 borde räcka men annars får jag ta en till. Sen ska det sättas in kattluckor så de kan gå in och ut som de vill =)

Jo, den kringstrykaren är det synd om. Har botat han från skabb och även varit till veterinären med honom efter att han varit i slagsmål och fått sitt öra illa tilltygat. Det var tänkt att jag skulle kastrerat honom då men så bad jag dem kolla chip för säkerhets skull. Visade sig att han bor tvärs över vägen *suck*

Ska bli såååå skönt att slippa hans pinkande inne när vi flyttar. Han har även satt sig i trapphuset, och det fick jag skulden för trots att ytterdörren inte går att stänga.

Har haft samtal med mannen som äger katten och det var meningen att han skulle in och kastreras så vi kom överens om att jag skulle fånga in honom men så la sig frun i. Snorkig sak som ansåg att katten inte blir sig lik och blir förslöad.
    Trist för i detta fallet är fördelarna så tydliga.

Nu kommer han tyvärr inte in mer när han ser mig så jag kan inte kolla till honom, antar att min toalett inte var för rolig att sova på när jag hade fångat in honom XD

Men nu väntar nya äventyr för katterna med flytt och ny miljö som är mycket bättre.

• CTMT

Det bästa vore att fånga in katten och få den omplacerad.... Typ, "missta" den för en hemlös katt eftersom den inte alls tas om hand :( De behöver ju inte veta vem som tagin in katten. Tänker på att vintern komma infinna sig om några månader och har katten ens husrum när det är kallt? :( Stackars kise...

Hoppas det kommer ordna sig med dina katter, men det tvivlar jag inte på! :)

• ninuz72

En sak som hjälper katterna vid tex en flytt(nya lukter osv) är en dosa man köper på apoteket den heter Feliway och vi två¨benta känner ingen lukt men kattorna blir harmoniska av det. Det har hjälpt mig som har uppfödning bla när jag köpt in nya katter och även fertila hanar, inget bråk och inget strilande(märka revir).
    Värt att testa iaf...

• MissGos
    CTMT skrev 2009-08-01 21:10:41 följande:
    Det bästa vore att fånga in katten och få den omplacerad.... Typ, "missta" den för en hemlös katt eftersom den inte alls tas om hand :( De behöver ju inte veta vem som tagin in katten. Tänker på att vintern komma infinna sig om några månader och har katten ens husrum när det är kallt? :( Stackars kise...Hoppas det kommer ordna sig med dina katter, men det tvivlar jag inte på! :)
    Jo, men eftersom de kollar efter chipmärkning så lär det inte bli lätt att komma undan med det. MEN, börjar han springa dit vi ska flytta så ryker kulorna. Vi flyttar bara ca 2-3 km så det är inte långa biten för en kringströvare som honom.

Jo, jag känner med den lille Figaro också men jag har gjort allt jag kan. Pratat och försökt få dem att förstå. Fruns förslag var att jag skulle stänga kattluckan..
    Har inget emot att katter kommer in hos mig så länge de ger fan i att pinka överallt.
    Räcker med allt han kostat nu. Ett gitarrfodral bl.a. för 1600 spänn XD

Tack för komplimangen =)  Jag gör så gott jag kan men tyvärr räcker det inte alltid.
  • MissGos
    ninuz72 skrev 2009-08-01 21:27:02 följande:
    En sak som hjälper katterna vid tex en flytt(nya lukter osv) är en dosa man köper på apoteket den heter Feliway och vi två¨benta känner ingen lukt men kattorna blir harmoniska av det. Det har hjälpt mig som har uppfödning bla när jag köpt in nya katter och även fertila hanar, inget bråk och inget strilande(märka revir).Värt att testa iaf...
    Tack för tipset!
    Det är en jättebra produkt har jag hört, men tyvärr funkar den inte på mina katter alls vad jag märkt.
    Har testat sprayet de har men det har varit värdelöst. Kanske är dosan man sätter i uttaget bättre?

Att de ska trivas i nya hemmet betvivlar jag inte alls, där vi bor nu är rena rama skithuset och jag har märkt på katterna att de märker att vi vantrivs här. Men ny start och mycket bättre utemiljö är på gång som sagt inom några dagar =)

De har inspekterat allt vi har lastat på lastbilsflaket (ena pojkvännen kör lastbil så vi använder den till att flytta) och sett till att de luktar dem *s* Och deras kattställningar och leksaker och alla filtar och bäddar är på plats så jag hoppas de känner igen sina dofter =)

Tyvärr har vi flyttat ganska mycket så de har vant sig vid att fara omkring till nya platser, speciellt de 2 äldsta som har varit och campat med oss *ler*
  • CTMT
    MissGos skrev 2009-08-01 21:53:17 följande:
    Jo, men eftersom de kollar efter chipmärkning så lär det inte bli lätt att komma undan med det. MEN, börjar han springa dit vi ska flytta så ryker kulorna. Vi flyttar bara ca 2-3 km så det är inte långa biten för en kringströvare som honom.Jo, jag känner med den lille Figaro också men jag har gjort allt jag kan. Pratat och försökt få dem att förstå. Fruns förslag var att jag skulle stänga kattluckan.. Har inget emot att katter kommer in hos mig så länge de ger fan i att pinka överallt.Räcker med allt han kostat nu. Ett gitarrfodral bl.a. för 1600 spänn XDTack för komplimangen =)  Jag gör så gott jag kan men tyvärr räcker det inte alltid.
    Okej, ja men gör så gott du kan bara! Man kan ju vara lite uppmärksam och i värsta fall ringa anonymt till kommunala djurskyddsinspektören och underrätta dem om att det behöver undervisas i god djurhållning ;) Efter ett brev från dem eller besök så är det en hel del som skärper sig direkt. För det är supergulligt av dig, men du ska ju inte behöva stå för kastrering och andra utgifter om katten inte ens är din, det är ju ägarens ansvar... men som sagt, det är gulligt och en väldigt god gest! {#lang_emotions_laughing}
  • MissGos
    CTMT skrev 2009-08-01 22:06:40 följande:
    Okej, ja men gör så gott du kan bara! Man kan ju vara lite uppmärksam och i värsta fall ringa anonymt till kommunala djurskyddsinspektören och underrätta dem om att det behöver undervisas i god djurhållning ;) Efter ett brev från dem eller besök så är det en hel del som skärper sig direkt. För det är supergulligt av dig, men du ska ju inte behöva stå för kastrering och andra utgifter om katten inte ens är din, det är ju ägarens ansvar... men som sagt, det är gulligt och en väldigt god gest!
    Mjo visserligen kostar det men katter är något jag brinner för. Dessutom har jag 2 söta pojkvänner som gärna är med och delar. Hankatter är ju billigare ;)

Vet inte om det blivit bättre med djurskyddsinspektörerna men jag ger inte ett rött öre för dem. Har varit inblandad med det vid 2 tillfällen tidigare och då har de inte gjort något för att förbättra för djuren.

Dessa 2 fallen gällde det hundar. En granne till mig misshandlade sina hundar rejält och de hade tjuvparat sig så tjejen ifråga hade 20 hundar. 18 valpar. Tjejen gömde undan valpar lite här och där och vad jag hörde så ska hon ha sålt en av valparna till en av de som var och inspekterade.

Andra fallet var en bekants granne som hade sina valpar utomhus. De var så fruktansvärt avmagrade och luktade. Inget vatten och inget skydd, och ingen mat såklart.. Meeen det hände inte mkt. där heller.

Vi hade liknande problem med en hemlös katt där vi bodde innan. Han pryglade på våra katter och våldtog en av dem. Vart många besök hos veterinären i tid och otid för att lappa ihop mina kissar.
    Okasterad och till slut utmärglad så fångade vi in honom för kastration. Men olyckligtvis fastnade han i fällan med benet och han fick avlivas.
    I det fallet var det lika bra då katten hade skabb och var allmänt i dåligt skick. Det hade aldrig gått att omplacera honom tyvärr. 
    Jag hade kontakt med mitt katthem som stod för kostnaderna för allt.

Jag ser svart eller vitt när det kommer till kastrering av huskatt. Tyvärr springer det alldeles för många katter vind för våg och ynglar av sig.

Tack återigen för dina fina komplimanger, de värmer att höra det från en annan god kattmänniska =)
  • CTMT

Hm... okej... precis som med veterinärer så finns det både bra och dåliga djurskyddsinspektörer tydligen! Men försöka går ju alltid, ju fler anmälningar desto bättre... kanske ger verkan till slut.

Ja men finns kärlek, omtanke och pengar så kastrera på! :)

Svar på tråden Katt som märker revir! HJÄLP!