Katt som märker revir! HJÄLP!
Kastrerade katter kan i vissa fall "revirmärka" mot andra okastrerade katter. Fastän de inte brukar göra det. Min ena katt (hankatt, innekatt, kastrerad) brukar ställa sig med svansen rakt uppåt och vibrerande när jag kelar med honom. Samma beteende som en okastrerad som revirpinkar med minus kisset så att säga. Vet inte varför...
Men hursomhelst! Om ni ändå ska flytta och ni slipper den okastrerade katten som springer omkring så tror jag inte dina egna katter kommer fortsätta med beteendet i ert nya hem! Bara se till så att lådorna är fräsha (om de har låda inomhus dvs. kanske bäst). Och har ni 3 katter så kanske även ha 3 lådor till en början när de ska vistas inomhus? Kattmynta i lådorna så det är inbjudande. Och kanske hålla katterna på begränsat utrymme inomhus i början för att se hur de beter sig (om möjligt)?
Men det är SKIT när det finns oansvarsfulla ägare som inte kan ta den lilla kostnaden och kastrera sin katt (utekatt främst)! Hur svårt kan det vara??
Eftersom ägaren knappt verkar bry sig så hade jag "hotat" med att katten kanske misstas som hemlös och kommer fångas in så småningom! (och bli kastrerad och omplacerad till bättre hem, fast det säger jag inte ;)