• Maribor

Börja spela trumpet? När och vilket ska man börja med?

Hej, min son har i flera år pratat om trumpet och funderar nu på att köpa ett riktig till honom, han är väldigt musikalisk och försiktig med sina instrument. Någon som har erfarenhet. Finns det kurser för barn? Ska man börja med barntrumpet? Var finns sådana att få tag på?

• Svar på tråden Börja spela trumpet? När och vilket ska man börja med?
  • silverhjärta

Vad roligt att han vill börja spela trumpet! Är inte trumpetare själv men spelar ett annat brassinstrument i en blåsorkester. En trumpet är en trumpet och finns nog inte i barnstorlek. Visst finns det olika varianter av trumpet av olika storlekar men inten för barnhänder (tror jag). Piccolatrumpeten är liten men däremot lite svårare att lära sig spela på så det är nog inget alternativ. Kornetten är också en något mindre trumpet som faktiskt är något lättare att spela på och dessutom har en mjukare ton. Likadant med flygelhornet.

Om det finns kurser vet jag ingenting om. Bor på landet och det kanske finns bättre utbud i städer. Hur gammal är han och hur har ni det med kommunal musikskola där ni bor? Har ni råd brukar det gå alldeles utmärkt att ta privatlektioner.

Vill tipsa om www.windcorp.se/ som är ena hejare på alla blåsinstrument. Där kan man även hyra eller köpa begagnat om man inte vill köpa nytt. Dessutom är de bra att prata med så du kan väl slå dem en signal och ställa lite frågor till dem vetja!

• Jättesuris

Hur gammal är din son? Var bor ni?

Kommunala musikskolan finns ju nästan överallt och där kan man börja när man är 9-10 år. Man kan säkert hyra instrument där om man inte vill köpa. Man börjar direkt på en vanlig trumpet, inga barninstrument finns vad jag vet.

Andra alternativet är privatlektioner då. Kan vara ganska svårt att hitta lärare om man inte bor i större städer och det är vanligtvis mycket dyrare än kommunala.

Lycka till!

Svar på tråden Börja spela trumpet? När och vilket ska man börja med?