• NailPolish

Förskoleplats direkt=dålig förskola? ÄLVSJÖ

Hej!

Min dotter som är 18 månader har fått plats på förskola här i Stovkholms innerstad men eftersom vi om en månad skall flytta till älvsjö så blev det lite problem.
    Jag ringde till den förskolan som ligger närmast huset (Rödkulla) men där sa dem att jag inte får plats föränn tidigast nästa höst

Ringde runt till allt i närområdet och fick nobben överallt. Till slut ringde jag förskolan Mockasinen AB (privat) som ligger på Långbrodalsvägen 1 och som är 2,7 km från huset.
    Där sa han att han kan erbjuda plats redan 1:a sept. vilket vi tycker är kanon.

Nu är jag dessvärre rädd för att det kanske inte är en bra förskola eftersom det fanns plats!

Någon som vet ngt om Mockasinens förskolor? De har tydligen fyra stycken.

Vi ska besöka på måndag och se hur det är. Hoppas verkligen det är bra så vi slipper pendla fram o tillbaka fyra ggr in till stan varje dag. Jag är mammaledig med en 6 månader gammal lillasyster.

• Svar på tråden Förskoleplats direkt=dålig förskola? ÄLVSJÖ
  • Anoke

Jag har inte hört så mycket om Mockasinens förskolor men jag undrar om de inte har utökat precis för vi bor i området och fick nån lapp i brevlådan för 1-2 månader sen om att man kunde kontakta dem om man behövde plats. Så det kanske är därför de har plats. Det är otrolig platsbrits så om jag var du skulle jag tacka ja till platsen och sedan stå kvar i andra köer också. Finns flera privata, bla har "Förkolerna Upptäckarna" fyra olika förskolor i området (men lång kö), finns även ett par föräldrakollektiv om man är intresserad av det. Ett annat privat är Örtagården där våra vänners barn börjar i höst, de har enbart fått positivt intryck. Förskolan Olympen är nystartat i Långbro Park, har dock inte fått så bra kritik. Tyckte jag läste nåt anslag om Qvalitetspoolen som skulle öppna i Fruängen som ju är nära.

Vår dotter går på Muminstugan i som ligger på gränsen mellan Herrängen och Långbro (kommunalt dagis) och vi är otroligt nöjda. Den förskolan hade dock fått dålig kritik i nån undersökning för 1,5 år sen men inget av det stämmer nu. Så mitt råd är att hälsa på och får du positivt intryck så ta platsen och byt sen istället om det inte blir bra. Vi åkte till Skanstull i 2 månader när vi hade flyttat hit och det var verkligen otroligt jobbigt både för oss och dottern, så det är inget jag rekommenderar om man inte måste. Det tar ju ändå en del tid med byten mellan bussar/t-bana el pendel vilket du nu ska åka.

• NailPolish

Tack för svaren och jag hoppas verkligen att det är pga utökning som det finns plats

Vet ni hur många inskolningsdagar det är?

• Anoke

Ingen aning, det verkar ju finnas 2 olika system där det ena är nåt slagt 3-dagarsvariant och den andra en 1-2 veckors variant. På vår förskola hade de den traditionella men det gick på mindre än en vecka. Då var hon ju visserligen redan van eftersom hon gått ett år på ett annat stället.

• NailPolish

Okej!

Då vet jag och hoppas det är tre-dagars Går hemma med en 6 månaders också nämligen.

Men, men... Får reda på det i morgon.

• 2små2stora

Men är det så bråttom med plats om du är föräldraledig?

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Anoke

Den lilla kan ju vara med under inskolningen Om det var det som du såg som ett problem.

• NailPolish

Ja, väldigt bråttom!

Klarar inte av en sekund till egentligen. Vill ge mer tid åt min lilla då jag känner att hon hamnar i skymundan. Min stora kräver så mycket tid och lek. Och slår, river, drar och biter sin lillasyster.

Om jag står i köket och ska laga mat när lilla sover då är min stora snabbt där och drar mig i benen, gapar och skriker för att jag ska sitta ner och leka med henne.

Hon behöver helt enkelt träffa andra barn och leka mer så jag och lillasyster får lite lugn och ro.
    6 timmar/dag får hon gå då jag e föräldraledig.

• NailPolish
    Anoke skrev 2009-08-02 22:38:05 följande:
    Den lilla kan ju vara med under inskolningen Om det var det som du såg som ett problem.
    Jaha! Det visste jag inte att man fick! Tror dessutom hon skulle klara det på tre dagar. Hon gåter aldrig när jag o hennes pappa går ifrån och vinkar hejdå

Vi brukar nämligen lämna henne med en barnvakt när vi vill hitta på ngt kul. Då e den minsta hos min mamma och hon e världens enklaste bebis att ha o göra med :D
Svar på tråden Förskoleplats direkt=dålig förskola? ÄLVSJÖ