• SJN

5-åring med hår på kroppen- normal?

Jag har nyligen märkt att min 5-åriga pojke har fått ganska mycket hår på kroppen. Förrut hade han bebishud, nästan inget hår alls. Nu har han mycket blont hår på benen, armarna, över axlarna och ryggen. Det finns en hel del hår vid ryggslutet. Dock inget hår under armarna och bara fjunigt hår vid snoppen. Är det normalt? Jag vet att de inte är bebisar för alltid men det känns lite tidigt. Vad tror ni?

• Svar på tråden 5-åring med hår på kroppen- normal?
  • Elli47

Vid ryggslutet har båda mina barn haft ganska mycket hår när de föddes och har det fortfarande, det är ljust dock så det syns inte så jättemycket ändå.

• Mamma 0406

Hm...är han väldigt smal?

Jag har inget svar på sin fråga, men vår 4,5-åriga dotter är väldigt hårig på nacken/övre ryggen. Hon är väldigt smal (inte undernärd men smal) och en del har sagt att det kan bero på det. Om det stämmer vet jag dock inte. Är inte orolig så har inte rådfrågat någon expert.

• Örnie

Min pojke var ganska länge väldigt fjunig på ryggen. Nu är det borta, men snart blir han nog hårig igen.

• Mamma 0406

Måste bara fråga. har alla andra som skrivit här i tråden pojkar? är det ovanligt att en flicka har mycket hår på ryggen?

• Elli47
    Mamma 0406 skrev 2009-08-01 21:35:07 följande:
    Måste bara fråga. har alla andra som skrivit här i tråden pojkar? är det ovanligt att en flicka har mycket hår på ryggen?
    Ja jag har pojkar.
  • supersemlan

Jag tänkte ungefär som Mamma 0406. Min dotter är nästan 4 och jag har sett att hon har blivit ganska hårig på ryggen och kopplar ihop det med att hon är väldigt smal.

• Mamma 0406
    Elli47 skrev 2009-08-01 21:35:57 följande:
    Ja jag har pojkar.
    Tror du det är ovanligt att en flicka är ganska mycket hårig på ryggen? Borde väl inte vara så stor skillnad på könen redan i den här åldern väl? Men blev fundersam nu när jag började läsa här i tråden.
  • Mamma 0406
    supersemlan skrev 2009-08-01 21:38:17 följande:
    Jag tänkte ungefär som Mamma 0406. Min dotter är nästan 4 och jag har sett att hon har blivit ganska hårig på ryggen och kopplar ihop det med att hon är väldigt smal.
    Skönt, nu blev jag lugnare!
  • SJN

Min son är också ganska smal men inte undernärd. Men han har lite fett på magen . Kan det vara att en del av utveckling, att inte vara "småbarn" längre?

• Mamma 0406
    SJN skrev 2009-08-01 21:40:09 följande:
    Min son är också ganska smal men inte undernärd. Men han har lite fett på magen . Kan det vara att en del av utveckling, att inte vara "småbarn" längre?
    Ja så skulle det kanske kunna vara!
  • scrapparlotta

Jag har en tjej på 4½ år som har ganska mycket hår på ryggen....mörkt....Hon har alltid haft detta, sen hon föddes....Hon är åxå väldigt smal, på gränsen att vara för smal enligt diagrammet hos bvc.....och hon har alltid varit mager då hon äter mindre än en mus....Hoppas detta går bort när hon blir större...inte kul att som tjej har mörkt hår på ryggen...

• scrapparlotta

Jag har en tjej på 4½ år som har ganska mycket hår på ryggen....mörkt....Hon har alltid haft detta, sen hon föddes....Hon är åxå väldigt smal, på gränsen att vara för smal enligt diagrammet hos bvc.....och hon har alltid varit mager då hon äter mindre än en mus....Hoppas detta går bort när hon blir större...inte kul att som tjej har mörkt hår på ryggen...

• lurksmulan

Vår son är 4,5 år och har hår på ryggen och benen.
    Dottern som är snart 2 har redan fått lite hår på benen.
    Jag tror att sånt kommer smygandes ganska tidigt, om man tittar på andra barn ute är de ganska många som har lite hår på ryggen och benen.
    Men ofta är det så ljust att man inte ser det.

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • Maggiepuh

Säg en människa (barn eller vuxen) som inte har hår på kroppen. Det är bara de som går på starka cellgifter som inte har de små hårstråna på kroppen. Det är olika från person till person till hur mycket och hur långt håret är.

Svar på tråden 5-åring med hår på kroppen- normal?