• Anonym (nyfiken)

Är du familjehem?

Vi är ett gift par utan egna barn som är intresserade av att bli familjehem. Vi har erfarenhet av mindre barn och är uppskattade barnvakter till syskons och vänners barn. Vi ska nästa vecka intervjuas av soc för att få blir kontaktfamilj men vi har planer på att ev framöver bli familjehem. Vi är trygga, stabila personer med ordnade förhållanden inom alla områden. Vi har massor av kärlek och trygghet att ge ett barn. Om du är familjhem så får du gärna berätta lite mer om det och hur ni upplever det!

1. Hur uppfattade du utredningen av er och hur lång tid tog det innan ni blev godkända?

2. När ni blivit godkända hur lång tid tog det innan ni fick en placering?

3. Vi önskar helst mindre barn, 0-3 år gärna spädbarn då det är dom åldrarna vi har mest erfarenhet av. Är det möljigt att bara få "begära" dessa åldrar på barnet?

4. Är ni hemma på heltid eller yrkesarbetar ni också?

5. Om man får ett spädbarn för långtidsplacering har man rätt till föräldrapenning då eller är det bara arvoden/ersättningen som gäller?

6. Om barnet är placerat för s k uppväxtplacering är det då ialla fall vanligt att föräldern får tillbaka barnet?

7. Har ni fått bar hjälp och stöd från soc samt var det lyhörda för era önskemål kring placering?

8. Om man är godkänd som familjehem i en kommun kan man då "söka" barn i andra kommuner eller måste denna kommun utreda en på nytt?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Är du familjehem?
  • Anonym (oj...)

Det låter av frågorna att döma som om ni tänkt få ett barn som ska stanna hos er. Nu ska soc inte jobba så utan allt ska göras för att placerade barn ska hem igen. Hur är ni i samspelet mot föräldrar som misshandlar, vanvårdar, inte klarar av sina barn? Ni ska nämligen träffa föräldrarna mycket och de kommer att få en stor plats i era liv.

• Anonym

Svarar lite snabbt osamanhängande.

Är inte aktiv men är familjehem.
    Först vill jag säga: Ni har massa kärlek att ge barnet MEN har ni massa kärlek, tolerans och acceptans mot föräldrarna? Klarar ni av att bemöta föräldrarna med 100% respekt och öppna erat hem för barnets nätverk?
    Det är det viktigaste för man jobbar inte bara med barnet utan med hela ryggsäcken och biosläkt.

Jag gick pride med min dåvarande sambo.
    10v utbildning av en socialsekreterare och en familjehemsmamma med lång erfarenhet.
    Och den utbilningen inkluderade 2 djuputredningar.
    En mitt i kursen och en när kursen var avslutad plus 1 hembesök där barnen och anhöriga till familjen vart djupinterjuvade.
    Sen tog det ca 3v för att få beslutet om vi var godkända eller inte.
    När utb var klar och vi hade våra diplom och utredningen så lämnades allt in till kommunerna i vårt län.
    Vi valde samma län man kunde även välja sin kommun eller hela landet.
    Sen väntar man.
    När det finns ett barn som verkar matcha så kontaktar kommunen oss och gör en egen utredning med hembesök.
    2 sekreterare kommer och kollar hemmet, sen får mannen gå med ena och kvinnan med den andra för en djupinterjuv. utifrån det så beslutas om familjen är rätt.

En så kallad uppväxtplacering ombeslutas var 6e månad (iaf i vårt fall) och man ska alltid alltid jobba för att barnet ska hem, och så kan det bli. (vilket är det bästa, fosterbarn är bara till låns.)
    Man får inte föräldra pening för barnet utan man får en arvodesdel (lön) och en omkostnadsersättning (vad barnet "kostar").
    Utöver får man reseersättning till umgängen osv som man ansöker om i efterskott med kvitton så klart.

Soc erbjuder samtalsgrupper och man har alltid barnets handläggare att vända sig till, inga frågor och funderingar är korkade utan bättre att kontakta handläggaren om man funderar över något.
    Man kan även få en psykolog i de värsta placeringarna, men kommunerna är ganska dåliga på att vårda familjehemmens ork så man måste vara väldigt självkänande och stabil i sig själv.

Jag valde att vid alla placeringar att vara hemma, det pga att vi haft endast grav problematik hos placeringarna.
    Vilket man får räkna med att barnen kan ha.
    Dels genetiskt dels pga missbruk under graviditeten och i vårt fall även pga att barnen fått droger.

Man har alltid rätt att önska ålder MEN inte säkert ni anses lämplig för den ålder ni önskar.

Tror jag missar ngt men skriver i hasten

Jag vill iaf än en gång påpeka att tänk på att barnet är bara en del av uppdraget.
    Det är ett jobb (uppdrag) ni ska utföra och i det jobbet ingår föräldrar, syskon, far och mor föräldrar, släkt och vänner.
    Även soc m.m
    Ni öppnar ert hem för okända människor som kan ha gjort de hemskaste sakerna mot barnen men ni får inte dömma utan ska bemöta dessa med respekt.
    Ni kan bli hotade, trakaserade osv.

Många tror att man gör en välgärning att bli familjehem och glömmer baksidan av det.

• Anonym

lägger också till:
    Ni ska stötta föräldrarna i sin föräldra roll.
    När det är umgänge så ska ni backa, och låta föräldrarna vara föräldrar.
    Kommer barnet till er så ska ni pucha barnet att ta kontakt med föräldern.

Umgängen är ett helvete för barnet men även för familjehemmet.
    Kaos innan, kaos efter.

Det är ingen dans på rosor, det är ett skit jobb som är underbetalt men när barnet ler på kvällen och man får den goaste kramen ever det är då man får lönen för allt.

• Anonym (nyfiken)

Anonym (oj...) skrev 2009-08-02 10:35:57 följande:

Det låter av frågorna att döma som om ni tänkt få ett barn som ska stanna hos er. Nu ska soc inte jobba så utan allt ska göras för att placerade barn ska hem igen. Hur är ni i samspelet mot föräldrar som misshandlar, vanvårdar, inte klarar av sina barn? Ni ska nämligen träffa föräldrarna mycket och de kommer att få en stor plats i era liv.
    Vi är fullt medvetna om att familjehem innebär att man ska jobba för att barnet så långt som det är möjligt ska få återförenas med föräldrarna samt att det ingår tät kontakt med föräldrar och ev annan släkt till barnet! Vår fråga gällde vad som gäller för långtids/UPPVÄXTPLACERINGAR. Om det från soc sida är tänkt som en uppväxtplacering så borde väl det innebära att föräldrarna på något sätt inte är lämpliga att få tillbaka sitt barn. Vi vet att familjehemsplaceringar innebär tillfälliga placeringar, vi vet att vi inte är barnets biologiska föräldrar. Vi vet att soc gör omprövningar av beslut var 6:e månad. Nyfödda barn blir placerade i familjehem dirket från BB - då kan det väl knappast anses som lämpligt att föräldern har rätt att hur som helst få tillbaka sitt barn ? Och det var just DET vi frågade om ? Hur vanligt är det vid sk uppväxtplaceringar att de avbryts och den biologiska förälderna får tillbaka vårdnaden på heltid? Vi har INTE skrivit att vi inte tänkt ha kontakt med barnets förälder. Alla barn har rätt till sitt ursprung. Ditt inlägg är bara dumt och svarar inte på våra frågor. Ditt privata tyckande om våra frågor är inte intressanta. Är du erfaret familjehem så svara på våra frågor istället för att ha en massa tyckanden. Det är upp till soc att avgöra om dom tycker vi passar som familjehem ! Det är så typiskt svar här på FL att man inte svarar på inläggets fråga utan lägger in egna värderingar istället. Vi la ut en fråga här då vi sökt runt på internet för att få svar men inte hittat någon lämplig sida. Har varit inne på FaCo, Sposit mm Nåväl, vi får väl lugna oss till soc varit här så får dom ge adekvata svar istället för tyckanden. Hoppas att det iallafall finns något seriöst familjhem därute som kan besvara våra frågor - skulle vara jätteroligt att få höra era erafarenheter.
  • Anonym

Bara för en förälder är olämplig på bb så betyder det inte att föräldern är olämplig när barnet är 5 år eller 10 år eller...
    Statistiskt sett kan jag inte svara på det men alla har möjlighet att ändra sitt levende och beteende.

Personliga åsikter utvecklar en som människa så gå inte in i försvarsposition med taggarna utåt när du får en sådan TS.
    För tro mig i familjehemsvärlden kommer du få sånna titt som tätt när du minst anar det.

• Anonym (nyfiken)

Tack anonym för ditt svar! Just det här med att det inte är så lätt med familjehemsplaceringar och kontakt med barnets familj, att det är oerhört krävande men väl också givande (?) är skäl till att vi ännu efter mycket funderande inom familjen inte påbörjat utredning. Varken jag eller min man är naiva när det gäller svårigheterna. Vi förstår att dessa barn genomgått saker som inga barn ska behöva vara med om att de är mer krävande än barn som haft en harmonisk uppväxt. Jag jobbar som sjuksköterska, har haft våldäktsmän, missbrukare, hustrumisshandlare som patienter. Jag dömer ingen! Alla har rätt till sjukvård! Alla barn har rätt till sin förälder såvida det är direkt livsfara för barnet att träffa sina föräldrar. Det här är något vi diskuterat mycket inom familjen. Men att få kunna hjälpa ett barn till en fungerande tillvaro oavsett om barnet blir kvar hos oss en längre tid eller en kortare tid är väl ändå meningen med "jobbet". Vi har så mycket omsorg och kärlek att ge, vi är trygga och stabila människor båda två, och det finns så många barn därute som far illa. Men vi börjar som kontaktfamilj nu (hoppas vi iallafall) så får vi se hur det blir framöver med familjehem.

Tack än en gång för ditt svar!

• MammaHella

1. Hur uppfattade du utredningen av er och hur lång tid tog det innan ni blev godkända?
    Utredningen var mycket omfattande, men gjordes i expressfart, från utredningsstart till placering tog det en månad och då ingick ett beslut i socialnämnden.

Dagen därpå

3. Vi önskar helst mindre barn, 0-3 år gärna spädbarn då det är dom åldrarna vi har mest erfarenhet av. Är det möljigt att bara få "begära" dessa åldrar på barnet?

Visst kan ni begränsa er till den åldern, men det är få sådana barn som placeras,det kan dröja lång tid innan man får en placering. Dessutom vill de helst att man har barn innan så att man inte förväxlar den roll man ska ha i det barnets liv. ( Inte alla kommuner resonerar så men den vi arbetar mot gör det) Flera kommuner som jag hört talas om är ofta misstänksamma mot ofrivilligt barnlösa par, eftersom de kan ha svårt att släppa barnet på rätt sätt.
    Jag är hemma under ett halvår på heltid, sedan ska jag börja arbeta igen. Att vara hemma utan att yrkesarbeta är att bygga in sig i en fälla. Om barnet är under 1 år kan man yrka på att få ersättning för lönebortfall + semesterersättning för att vara ledig för att ta hand om barnet, istället för föräldrapenning.

5. Om man får ett spädbarn för långtidsplacering har man rätt till föräldrapenning då eller är det bara arvoden/ersättningen som gäller?
    Lönebortfall+ arvode+ omkostnad. Arvodet är inte speciellt högt för ett spädbarn och inte omkostnaden heller. Runt 4000:-/ månad i arvode och ungefär detsamma i omkostnad

6. Om barnet är placerat för s k uppväxtplacering är det då i alla fall vanligt att föräldern får tillbaka barnet?

Barnets situation kan alltid förändras och föräldrarnas möjlighet att ta hand om det kan öka. Jag vet några fall där barnet varit placerade som uppväxtplaceringar, men där barnet flyttat hem till sin biologiska familj.

7. Har ni fått bra hjälp och stöd från soc samt var det lyhörda för era önskemål kring placering?

Ja, vi har ett gott samarbete.

8. Om man är godkänd som familjehem i en kommun kan man då "söka" barn i andra kommuner eller måste denna kommun utreda en på nytt?

Ja den andra kommunen måste utreda en på nytt, och ett nytt beslut måste tas i den nu aktuella kommunen. Oftast snabbutreder de en då, eftersom det finns en annan utredning till grund.

• Anonym (erfaret famhem)

Anonym (nyfiken) skrev: "1. Hur uppfattade du utredningen av er och hur lång tid tog det innan ni blev godkända?
    - Vi blev snabbt godkända eftersom det fanns ett barn som kunde passa oss som akut behövde omplaceras... och så blev det, sedan har det rullat på med ca 20 placeringar av olika slag och åldrar ...

Se ovan... vill säga att jag vet godkända familjehem som får vänta extremt länge eller inte alls fått någon placering eftersom de är "smala" i sina önskemål typ bara bebisar för långtidsplacering (vilket är extremt ovanligt)

- ja, man kan önska ålder på barn utifrån vilka kvalifikationer man tycker sig ha...

Vi har i regel haft många barn samtidigt och jag har varit hemma pga det, men i perioder med få barn har det hänt att jag jobbat (och det placerade barnet har gått på dagis, för det fungerade bra med henne - alla kan inte det!) Beror på barnet alltså - vad det kräver för omsorg!

- vanligen arvode/ersättning...

6. Om barnet är placerat för s k uppväxtplacering är det då ialla fall vanligt att föräldern får tillbaka barnet?
    Man talar sällan om uppväxtplaceringar numera för det är svårt att sia om det - man måste alltid räkna med att barnet skall hem igen... uppväxtplaceringar (eller egentliggen till alla placeringar) försöker man också i första hand hitta hem inom nätverket/släkten till...

7. Har ni fått bar hjälp och stöd från soc samt var det lyhörda för era önskemål kring placering?
    - absolut, mycket bra stöd, hjälp och handledning! Men man blir ofta tillfrågad om barn utöver det önskemål man hade. Det är ont om bra familjehem! Och härligt med placeringar av många barn i olika åldrar!

- man kan inte få ett generellt medgivande utan man måste få beslut på att man "duger" för varje enskilt barn... nytt beslut alltså för varje nytt barn även i den egna kommunen..... att anmäla sig till många kommuner ökar definitivt möjligheten till matchning om man har snäva önskemål.

• Anonym (nyfiken)

Tack mamma Hella och erfaret familjehem för era svar!

• Kaninfarmen

www.familjeliv.se/Forum-11-308/m45322786.html

Välkommen in hit. Här kan vi säkert svara på många frågor, vi är även ett gott gäng.

Vill förtydliga i det om att få spädbarn placerat, vilken placering som helst, att man har rätt till inkomstbortfall om man jobbar, eller studerar.

Vi fick vår lill* för ett år sedan och jag har varit hemma heltid sedan dess, kommer troligen att vara hemma ½år till. Då jag anser att barnet behöver tiden med oss i familjen, mer än att komma till dagis. Vi gör saker utefter det barnet orkar. Öppna förskolan, träffar kompisar med barn osv. Dock blir barnet trött och påverkat av för mkt tjo och tjim så då får vi ta det lugnt.

Önskar er all lycka till.

• Ayad Ammar

Hej, Vi är ett par(64_62)år gamla o bor på en mark lgh 4:a med stor uteplats"möjlighet att lgh bli 1:a+3:a"båda två har kök o badrum o toe, Vi var som familjehem sen 2014 o fick flera gånger placering med olika ålder o vi har utreda flera gånger av Malmö kommun o två konsult företag. Nu vi har ett rum ledig"detta rummet som ettan med litet kök o badrum",Så vi kan tar imot en placering nu. Mvh Ayad O Ahlam

Svar på tråden Är du familjehem?