Jag har två bröder. En av dem råkar ha en annan pappa än mig, men det har aldrig ändrat min syn på honom. Han är lika mycket min bror som den brodern som har både samma mamma och pappa som mig.
Mina tre barn har en storasyster. Hon är inte min biologiska dotter, men min mans biologiska dotter. För mig är det självklart att hon är mina barns storasyster, hon är deras syster lika mycket som att de är bröder och syster till varandra. Storasyster säger stolt att mina barn är hennes småsyskon och mina barn är väldigt malliga över sin stora storasyster! Sen att hon inte är min dotter är en helt annan sak, hur jag ser på henne ska inte spela någon roll på hur mina barn eller hon ser på varandra.
Mina barn och deras storasyster har även en bortadopterad bror. Han må bara ha samma mamma som min mans biologiska dotter, men han har samma pappa som mina tre. Även om vi inte känner honom eller vet var han är så är han lika mycket mina barns bror som deras andra syskon.
Jag har en vän som jag växt upp med, vi spenderade stor del av vår barndom ihop. Hon är fyra år yngre än mig och vi har kallat varandra systrar sedan vi var små trots att vi inte har några som helst biologiska band. Vi är systrar i hjärtat och hon står mig lika kär som mina bröder.
Om barnen ser sig som bröder eller systrar så är det vad de är. Vad de som finns omkring dem anser om det spelar faktiskt ingen roll vad det gäller det.
Det är min åsikt.