• Mittilvet

Mitt barns halvbror

4 grabbar skrev 2009-08-02 16:54:45 följande:

men gud så mina 5 barn som har 3 olika pappor ska inte kalla varandra bror och syster? och de 2 små som är hos sin pappa varannan vecka är inte deras "riktiga" syskon??har själv en halvbror på mammas sida och en halvsyster på pappas har vuxit upp utan ngn av dem, men för det är vi syskonmina 2 äldsta söner har 3 äldre halvsystrar på pappas sida och pappan träffar de aldrig, däremot systrarna ngn gång ibland, så det är självklart att de ser sina hemmavarande syskon som sin familj mer än de de sällan träffar
    Svårt att bestämma dig?
  • Mittilvet
    blinkalilla skrev 2009-08-02 17:07:47 följande:
    Hur känner du för din syster och din halvbror?Är det känslomässigt något annorlunda som att systern skulle vara mer din än halvbrorsan??
    Ingen skillnad, varför skulle det vara det?
  • Mittilvet

4 grabbar skrev 2009-08-02 17:08:01 följande:

det är ju DU som smutsar ner ordet halvsyskon
    På vilket sätt då?

Anväder det vid rätt släktband?

Ja, det är sannerligen att "smutsa ner"
  • Mittilvet
    ElviraSofia skrev 2009-08-02 17:08:07 följande:
    Hur ska du göra för att förhindra dom att kalla varandra bara syskon eller bröder? har du någon smart plan för det?
    Att lära dem redan i tidig ålder vad som är vad.

Låter som det hade behövts på fler ställen.
  • Mittilvet
    Dessie skrev 2009-08-02 17:12:32 följande:
    TS, varför gillar du INTE din styvson?
    Denna tråd handlar inte om det, den handlar om ordets rätta begrepp och folks svårigheter att inte lägga sin egen värdering gällande släktband.
  • Mittilvet
    Stålmamma skrev 2009-08-02 17:16:50 följande:
    Blir så full i skratt. hur kan man bli så otroligt *** om du går o frågar på bvc eller fam rätten you name it så kommer dom att säga att dom är SYSKON även om dom är halv bröder så är dom fortfarande syskon!
    Och om jag frågar en alkoholist om han har problem med spriten kommer ett "nej"

Vad folk TYCKER spelar ingen roll när det gäller fakta
  • Mittilvet

Anonym (va?) skrev 2009-08-02 17:25:07 följande:

Men snälla! Du kan väl ändå inte "prata med sin sambo" om detta. Spelar inge rll vad du säger om hel -och halvsyskon till honom. Han har väl ändå två HELSÖNER?
    Ordet helsöner finns inte.

Halvsyskon finns.
  • Mittilvet
    PetraDeliu skrev 2009-08-02 17:26:20 följande:
    får han säga halvbrorsan eller?????
    Varför skulle han inte få det?

Det är ju det dem är, halvsyskon.
  • Mittilvet

Thats me skrev 2009-08-02 17:28:06 följande:

Alltså, jag måste säga tt jag undrar hur 17 du tänkte när du träffade en man med ett barn sen innan..Om ´du nu har det seendet på halvsyskon som du har så borde du tänkt efter innan du valde en man med barn innan..Jag tycker faktiskt synd om både ditt barn, din mans tidigare barn och din man..Jag hade aldrig accepterat ditt beteende..
    Mitt "seende" på ordet halvsyskon grundar sig i att jag har förmåga att se ting som de är och lever itne i någon lalala-värld där man låtsas vara någon man inte är.
  • Mittilvet
    bra skrivet/förklarat
    ...förutom att det missades skriva "halv" framför släktbandet
Svar på tråden Mitt barns halvbror