• cap

Säga upp sig själv och få A-kassa - vad säger facket?

Hej!

Jag funderar på att säga upp mig från mitt jobb och leta på något nytt eftersom jag vantrivs så fruktansvärt med min arbetssituation. Nu undrar jag om jag vågar detta - tänk om jag inte blir beviljad A-kassa för att jag sade upp mig själv? Kan de göra så? Måste jag motivera varför jag sade upp mig och så är det någon som sitter och bedömer om de tycker det var ett bra skäl nog? Någon som varit med om det. (Mitt fackförbund är HTF).

Kram!

• Svar på tråden Säga upp sig själv och få A-kassa - vad säger facket?
  • ahlcec

Kan du inte be om att bli uppsagd?
    Annars är mitt råd att du tar kontakt med din vc som kan sjukskriva dig. Och prata med en psykolog eller kurator också, som kan intyga att din arbetsmiljö inte är bra för dig. Du måste ha mycket kött på benen om du ska säga upp dig, annars blir det karensdagar.

• Jennie Brunflo

Är du berättigad till A-kassa nu så är det berättigad till det även om du säger upp det.

Kruxet är att du har 3 månaders karens innan du får pengar från a-kassan.

• Fru Stjärna

Japp 45 karensdagar är det som gäller!

• cap

Ahlec; Känns lite tråkigt bara att ha på papper att jag blivit uppsagd...
    Jennie; de kan alltså inte neka mig för att de inte tycker att jag hade goda skäl nog?

Jag har hört att om man säger upp sig minst 112 kalenderdagar innan föräldraledigheten slutar "slipper" man karensdagarna då man iaf tar ut föräldrapenning under tiden.

• Sleepyhead

jag sa upp mig själv i januari o då får man "straffdagar" ett par 3 månader eller vad det är sen fick jag akassa. men kolla om du kan komma överens med din arbgivare om att de kan sparka dej på pappret istället, äv fast det inte är det de gör... DÅ får man akassa på en gång... lycka till!

• Jennie Brunflo

De kan inte neka dig ersättning om du säger upp dig, däremot kan de ge dig karensdagar. (de är SVÅRA att slippa, men det går)

cap:
    Jag ringde mitt fack och kollade....karensdagarna börjar ticka den dag du börjar stämpla. Du kan inte vara arbetslös och stämpla samtidigt som du är föräldrarledig....så karensen börjar inte förrän du börjar stämpla.

• cap

Jennie, nej jag menar inte att jag att jag ska stämpla under föräldraledigheten. Jag bara säger upp mig och tar ut föräldrapenning som vanligt. Den dag som min föräldraledighet tar slut går jag till arbetsförmedlingen och anmäler mig som arbetssökande (om jag inte fått jobb, vilket jag hoppas). Då kollar facket att jag sade upp mig minst 112 kalenderdagar innan jag gick till arbetsförmedlingen. Är det 112 dagar eller mer så slipper man karensen.

Min fundering är snarare om man någonsin kan bli nekad A-kassa om man sagt upp sig själv?

• Jennie Brunflo

cap:

Japp, det är lika som jag menar.....när jag pratade med facket så sa de att man får karens oavsett hur många dagar innan föräldrarledigheten slut man sagt upp sig. Karensen börjar ticka först när man blir arbetslös/får slut på föräldrarledighet.
    För att karensen ska minska måste du vara arbetslös...och arbetslös blir du först när föräldrarledigheten tar slut.
    Har du rätt och mitt fack blir jag evigt tacksam!!! Då ska jag genast säga upp mig när jag går på föräldrarledighet nästa gång.

Nopes...du kan inte bli nekad a-kassa för att du sagt upp dig. Du kan enbart bli nekad om du inte uppfyller kraven.

• Eliin

är det inte så mycket som 60 dagars karens om man säger upp sig??

Svar på tråden Säga upp sig själv och få A-kassa - vad säger facket?