Säga upp sig själv och få A-kassa - vad säger facket?
Är du berättigad till A-kassa nu så är det berättigad till det även om du säger upp det.
Kruxet är att du har 3 månaders karens innan du får pengar från a-kassan.
Är du berättigad till A-kassa nu så är det berättigad till det även om du säger upp det.
Kruxet är att du har 3 månaders karens innan du får pengar från a-kassan.
De kan inte neka dig ersättning om du säger upp dig, däremot kan de ge dig karensdagar. (de är SVÅRA att slippa, men det går)
cap:
Jag ringde mitt fack och kollade....karensdagarna börjar ticka den dag du börjar stämpla. Du kan inte vara arbetslös och stämpla samtidigt som du är föräldrarledig....så karensen börjar inte förrän du börjar stämpla.
cap:
Japp, det är lika som jag menar.....när jag pratade med facket så sa de att man får karens oavsett hur många dagar innan föräldrarledigheten slut man sagt upp sig. Karensen börjar ticka först när man blir arbetslös/får slut på föräldrarledighet.
För att karensen ska minska måste du vara arbetslös...och arbetslös blir du först när föräldrarledigheten tar slut.
Har du rätt och mitt fack blir jag evigt tacksam!!! Då ska jag genast säga upp mig när jag går på föräldrarledighet nästa gång.
Nopes...du kan inte bli nekad a-kassa för att du sagt upp dig. Du kan enbart bli nekad om du inte uppfyller kraven.
Eliin:
Det är 90 dagars karens.
cap:
Jag byter genast!!!!
Tror du HTF tar in fritidspedagoger????