Vad betyder ordet blatte??
Det klingar iaf väldigt illa i mina öron!
Det klingar iaf väldigt illa i mina öron!
någon som e färgad som kaffe latte
Jag har hört av en kollega att det betyder kackerlacka på något språk, minns inte vilket språk. Kollegan är ganska allmänbildad och brukar ha rätt, men jag kan inte säga till 100%. Japp, riktigt otrevligt!
Vissa svenskar verkar kalla alla invandrare för just det ordet och då just de svenskar som tydligt markerar vad de tycker om personer som ej är av svensk härkomst. Det kan handla om att man inte vill bo i ett visst område pga att det bor så mycket blattar där.
Ja jag är ju blatteälskare har jag fått höra på fl, så det är ju invandrarrelaterat. En del är så otroligt begåvade språkmässigt så man häpnar
mamma 2b:
ursäkta, jag kanske är trög men jag fattar inte ditt inlägg :/
Det är väl en benämning på den "steriotypiske invandraren" (precis som svenne är den steroitypiske svensken). Jag tycker inte alls det är nedsättande, jag använder både orden svenne och blatte.
Stämmer att blatte (uttalas blatt) är franska för kackelacka.
anova:
ok.. hmm.. kan stämma, men jag själv har iaf fått erfara att det bara är personer med nedsättande kommentarer om just invandrare.
Jag vill nog påstå att blatte var fult på 90-talet, idag är det mindre negativt laddat än då. Sen kan man ju använda det i nedlåtande mening, men det beror ju på hur man använder ordet..