• malin86

Vad betyder ordet blatte??

Det klingar iaf väldigt illa i mina öron!

• Svar på tråden Vad betyder ordet blatte??
  • linis

Jag har hört av en kollega att det betyder kackerlacka på något språk, minns inte vilket språk. Kollegan är ganska allmänbildad och brukar ha rätt, men jag kan inte säga till 100%. Japp, riktigt otrevligt!

• puss
    linis skrev 2009-08-02 21:21:26 följande:
    Jag har hört av en kollega att det betyder kackerlacka på något språk, minns inte vilket språk. Kollegan är ganska allmänbildad och brukar ha rätt, men jag kan inte säga till 100%. Japp, riktigt otrevligt!
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • malin86

Vissa svenskar verkar kalla alla invandrare för just det ordet och då just de svenskar som tydligt markerar vad de tycker om personer som ej är av svensk härkomst. Det kan handla om att man inte vill bo i ett visst område pga att det bor så mycket blattar där.

• Mamma 2b

Ja jag är ju blatteälskare har jag fått höra på fl, så det är ju invandrarrelaterat. En del är så otroligt begåvade språkmässigt så man häpnar

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • malin86

mamma 2b:

ursäkta, jag kanske är trög men jag fattar inte ditt inlägg :/

• Anova

Det är väl en benämning på den "steriotypiske invandraren" (precis som svenne är den steroitypiske svensken). Jag tycker inte alls det är nedsättande, jag använder både orden svenne och blatte.

Stämmer att blatte (uttalas blatt) är franska för kackelacka.

• malin86

anova:

ok.. hmm.. kan stämma, men jag själv har iaf fått erfara att det bara är personer med nedsättande kommentarer om just invandrare.

• Mamma 2b
    malin86 skrev 2009-08-02 21:33:27 följande:
    mamma 2b: ursäkta, jag kanske är trög men jag fattar inte ditt inlägg :/
    Ordet "blatte" är invandrarrelaterat. De som säger blatte syftar alltså på en invandrare eller person av utländsk härkomst.
    Har du aldrig hört detta ord?
    De är med andra ord inte särskilt begåvade rent språkmässigt.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Anova

Jag vill nog påstå att blatte var fult på 90-talet, idag är det mindre negativt laddat än då. Sen kan man ju använda det i nedlåtande mening, men det beror ju på hur man använder ordet..

Svar på tråden Vad betyder ordet blatte??