Koloraturell skrev 2009-08-03 22:17:44 följande:
Min son har ännu inte börjat på ridskola, men jag blandar mig i ändå eftersom jag är ridlärare. Jag har kanttar från 4 upp till tonåringar som är 16. Kolla upp om den ridskola ni väljer har knatteridning, det brukar finnas. På knatteridning betalar du per gång på drop in, och då kan din dotter känna efter om hon verkligen vill fortsätta. Nybörjarhästar har ju alltid någon som leder hästen och därför är risken att din dotter blir rädd pga hästens bus väldigt liten, även om den såklart finns. Kanske har din dotter börjat fundera på olycksrisker som KAN ske, för det är oftast då som rädslan triggas igång lite? Det är ett tecken på mognad isåfall, klokt av henne. Ni kan ju prova? De flesta ridskolor har väldigt duktiga och snälla hjälpledare i yngre tonåren som gärna hjälper din dotter i stallet och på banan. Du kan själv gå med din dotter när hon rider, det är inget konstigt. Eftersom du själv är hästvan brukar det uppskattas! :)Handla inte på er ridkläder och annat förrän hon vet att hon nog vill fortsätta är mitt tips. Sedan är min erfarenhet att det är inte förrän barn kommer i 10-årsåldern som de verkligen RIDER och på allvar försöker förstå att ridning är en konst. Fram till dess är det mest som någon skrev att de åker häst och känner in sig. Inget fel i det, men man ska nog inte räkna med några enorma framsteg under de första åren. Många lägger också av med ridning och provar bara på det som så många andra hobbies. Om det finns fler ridskolor där ni bor, jämför priser! Stora ridskolor har större grupper och enligt mig sämre koll på hästar och barn. Har jobbar på ett par stora skolor men också några små. De små är bättre för barn som din dotter, som är lite oroliga. Inget hindrar ju att hon byter skola om det inte känns bra. Knatteridning är ju mest pyssel med hästarna och lite mindre ridning, prova vetja! :) Skriv gärna igen och berätta hur det går!
Oj längesen jag kollade denna tråden!
Tack för ditt svar! Många bra tips! Här i stan finns det två ganska stora ridskolor, men jag kan ju se mig omkring lite om jag hittar någon lite mindre. Att hon ska göra framsteg räknar jag inte med, som ni skriver så är det ju mest "åka häst" i den åldern. Så länge hon har roligt och får ut något av det så är jag glad.