• Analoga

Sparkcykel - ris el. ros?

Många barn här i området har såna där sparkcyklar; ni vet såna där 2-hjulingar eller vad jag ska säga...

De cyklar/sparkar omkring med dem , med cykelhjälm. Har inte sett någon som har några armbågs- el knäskydd.

Min 5-åring har tjatat mkt att hon vill ha en sån, men jag vet inte om det är ett så bra köp. Är det stor skaderisk med en sådan jämfört med en cykel?

Behöver de ha skydd, förutom hjälm, eller går det bra utan?

• Svar på tråden Sparkcykel - ris el. ros?
  • beadis

vår 7åriga son har en, han har bara hjälm, har aldrig ramlat med den

• Bellamella

Min 3½ åring har en. Den är gammal och skrotig men hon ääälskar den ändå. Hon har ingen hjälm eller annan skydd när hon åker med den, men hon kanske borde.

När hon cyklar vanlig cykel har hon hjälm.

Hon har haft sin sparkcykel ca 6 månader och idag var det faktiskt första gången hon trillade från den och fick skrapsår på knäna. Men det var ingen större skada.

Men ja, jag vet inte om det kan gå riktigt illa med en sparkcykel, det blir ju inte så mycket fart med den.. men det kanske är bara på en 3 åring som inte är så snabb.

• Lallara

Min son är 3 år och har sparkcykel. Han har hjälm, men inga andra skydd. Jag ser det som ungefär lika "farligt" som att cykla.

• Analoga

Ok, tack för era svar. Jag tycker också det såg lite "mycket" ut med en massa skydd för en sparkcykel - men de har de där armbågs- och knäskydden precis i anslutning till sparkcyklarna och på alla reklambilder så har de skydden på sig. Därför jag undrade om det verkligen var sån risk med sparkcyklar.

Svar på tråden Sparkcykel - ris el. ros?