• fenomena83

är det verkligen billigare att göra egen barnmat?

satt å räknade på det...
    har stått hela dagen idag å mixat å mixat å tyckt att jag va jätteduktig, sen när jag tryckte ner allt i burkar å såg hur lite det blev.... så blev jag lite förvånad å tänkte att om det blir så här lite då kan det väl ändå inte va billigare att göra egen mat, typ samma pris...!
    nu gjorde jag iofs bara frukt å bär puréer, kan tänka mig att riktig mat är betydligt billigare, men ÄR det så?
    nån som har räknat mer exakt på det och vet hur det är?

ååå det är så himla jobbigt (lat) att göra egen mat så om det inte skiljer mkt i pris då ska jag minsann börja köpa burkar igen... om ingen kan övertyga mig till nån annan anledning till varför man ska göra hemlagat... till en 6månaders.

• Svar på tråden är det verkligen billigare att göra egen barnmat?
  • Jennie Brunflo

Mat är sååå mycket billigare att göra själv.

Totalkostnad 1 burk
    potatis 15öre
    köttfärs 1-3kr
    kryddor 5 öre
    tomat + ev lök = 10öre

Jämfört med 9 spänn för en burk.

Fruktpuré blir ofta inte alls billigare att göra själv....men maten blir jättemycket billigare.

• jojjo113

För oss blev det mycket billigare och då vet man precis vad de får i sig.. Vår pojke har ätit av vår mat nästan enda från början.. Vi undvek att salta maten bara.. Sen var det ju bara ta det han skulle ha och mixa det.. Enkelt och billigt och man lagade ju samma mat till oss alla i familjen...

• fenomena83

ok bra! då ska jag iaf göra egen mat men inte frukt å bär.... onödigt, kan tyckas..

• Dida

Jag har gjort samma mat till min son som jag och min sambo ätit. Både för att det kändes smidigare än att stå och hålla på med storkok, och för att vi skulle äta riktig (och nyttig) mat varje dag. Så ifall vi käkade tex biffar, potatis, sås och grönsaker så väntade jag med saltning och kryddning tills jag plockat ut mat till sonen och så mixade jag det på en gång med en stavmixer. Jättesmidigt, tyckte jag! Och sedan så har min lille kille aldrig tyckt speciellt mycket om dom färdiga burkarna, så jag har inte haft mycket till val...!

• Dida

Håller med Jennie Brunflo om fruktpuréer, det blir dyrare. Då har han antingen fått lite mosad frukt eller så har jag köpt burkar.

• luzorsus

Om man köper frukt när det är säsong så tror jag man kan komma undan billigare. tex, päron kostar nu 6 kr kilot här, då skull eman nog kunna göra billig päronpuree, likaså med äpplen.de är ju billig anu.............

• Mårbackapelargonen

Sedan är det inte bara kostanden utan näringsvärdet och det faktum att man VET vad man stoppat i maten.

• fenomena83

klart man vet ju vad man stoppat i maten när man gör själv... fast man kan väl ofta missa vissa näringsämnen som däremot finns i burkmat? där tillsätter dom ju en massa näringsämnen inget dumt med det.....

• silverlök

Yes, det är billigare och mycket godare!!! Har exempelvis just gjort egen nyponsoppa från busken i trädgården och den är mycket godare än köpt, innehåller mycket mindre socker, inget konserveringsmedel och nyponen var ju gratis!

• Mårbackapelargonen

tillsatta näringsämnen är inte lika bra som de näringsämnen som finns i maten naturligt. Och att missa vissa delar...det går kanske men då får man väl tänka till så man inte missar nåt.

Svar på tråden är det verkligen billigare att göra egen barnmat?