Inlägg från: LitenKyckling |Visa alla inlägg
  • LitenKyckling

Vad betyder mellannamn för er?

Vad betyder mellannamn för er?
    Finns så många här som verkar så stolta över sina barns mellannamn. Känns som de känner sig fräcka om de väljer ett "annorlunda" andranamn till sitt barn (vågar väl inte ta det som förstanamn, trots att var och varannan unge heter det "ovanliga" namnet) och sen berättar de gärna om namnen i var och varannan namntråd.
    Man använder ju o princip bara sitt förnamn och efternamn i sverige. Hur tänkte ni när ni valde mellannamn? Varför verkar så många stoltare över mellannamnen på sitt barn än förnamnet?

• Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?
  • LitenKyckling
    Rosenöga skrev 2009-08-05 14:54:55 följande:
    Frågan gällde mellannamn men jag gissar att du menade andranamn.Mellannamn betyder oftast att föräldrarna inte har samma efternamn. Då kan man ge barnet den enes efternamn som mellannamn. T ex att mamman heter Lund i efternamn och pappan heter Svensson. Då kan barnet ha pappans efternamn som är Svensson men ha mammans efternamn Lund som mellannamn. Alltså: Moa Lund Svensson
    Fast en hel del rättar en när man säger andranamn.. Skrev först andranamn men ändrade det för har blivit rättat så många gånger.Så det beror på vem man frågar Mellannamn har väl samma funktion som andranamn? Det är väl inte bara till för efternamn? Eller hur funkar det?
    Miss Obsessive skrev 2009-08-03 07:16:18 följande:
    Jag förstår ärligt talat inte poängen med andranamn. Det är ju aldrig något som används! Tilltalsnamn och efternamn, det räcker gott och väl..
    Det var det jag funderade över också. Känns som en sak om det är typ släktnamn, men flashiga namn känns lite löjligt
Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?