Inlägg från: MrsMcC |Visa alla inlägg
  • MrsMcC

Vad betyder mellannamn för er?

Enligt Skatteverket finns det tre former av namn; förnamn, mellannamn och efternamn. De flesta skulle beskriva det som är mellannamn som ett efternamn Alltså, ponera att jag heter Berta Eulalia Geraldine i förnamn, där Eulalia är det namn jag kallas i vardagligt tal - ett tilltalsnamn. Sedan hette jag Efraimsson som flicka, och jag har valt att ha det kvar som mellannamn för att fortfarande ha kvar en del av mitt namn. Sedan heter jag McC i efternamn.

Mitt namn blir alltså Berta Eulalia Geraldine Efraimsson McC, men jag kallas bara Eulalia

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• MrsMcC

För mig är mina förnamn mer än bara namn, de minnar om ett ursprung mina föräldrar ville låta leva vidare i mig. Kanske får man ett "släktnamn", kanske ett annat namn som har betydelse för familjen, en vän?

Mitt mellannamn har också en betydelse. Det är mitt flicknamn och det minnar också om ett förflutet - den jag var innan jag valde att gå in i en union med en annan.

Får vi ett barn kommer detta att få namn efter båda våra släkter samt ett namn som är unikt och deras eget som tilltalsnamn

Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?