Inlägg från: Essie1984 |Visa alla inlägg
  • Essie1984

Vad betyder mellannamn för er?

Det heter förnamn och efternamn.

Mellannamn är ett slags namn som varken är ett förnamn eller ditt egentliga efternamn. Du kan bara ha ett efternamn. Tilltalsnamn: Det namn som du lyssnar till.

Jag tycker det är rätt onödigt med fler än två namn.

Tilltalsnamnet (förnamn) och efternamnet.

• Essie1984

Om vi säger att jag heter Eva ... ?Eva Britta Karlsson Jonsson? så är Eva mitt förnamn och även tilltalsnamn, Britta är mitt förnamn (ibland även kallad andranamn), Karlsson är mitt mellannamn och Jonsson är mitt efternamn (eftersom det står som sista namn - efternamn).

• Essie1984

Själv har jag inget mellannamn. Jag har två förnamn (varav ett är mitt tilltalsnamn) och ett efternamn.

• Essie1984

Hur ofta använder du dina andra förnamn? Det är en annan sak att byta tilltalsnamn för att du själv vill det. Hur många vet om dina förnamn? Det är inte många som vet mitt. Jag har två förnamn. I huvudsak används tilltalsnamnet och efternamnet. Det blir alldeles för jobbigt att säga 2-4 förnamn, men det ser kanske flashigt ut på en del adresserade brev eller receptutskrifter.

• Essie1984

Ja, har du ett vanligt namn blir det lite gråzon. Jag är också väldigt ensam om mitt tilltalsnamn och efternamn. Det är bara jah som heter det.

Mina båda förnamn varav ett är mitt tilltalasnamn är populära. Det är inte många som har mitt tilltalsnamn (ca 3929 personer har det som tilltalsnamn), men det är ett populärt förnamn. Det andra namnet jag har är Sofia.

Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?