• Snäckan84

Astrid Lindgren

Hej!

Vi har en son om heter Rasmus. Våran tanke var inte att döpa honom efter Rasmus på luffen men våran lilla Musse påminner väldigt starkt om honom i sättet redan (kan vara så att man inbillar sig men men) Nu satt vi en kväll o diskuterade våra framtida barns namn och vi fastnade oxå för namnet Ronja (vet att många döper sina hundar till det men vi gillar det skarpt)

Vi kom på att Astrid Lindgren hade många fina namn i alla sina böcker och filmer men nu står det helt stilla!!!!

Vi vill ha alla namnen på alla som va med i hennes böcker!

De namnen vi har kommit på är:

Emil
    Birk
    Borka
    Pelle
    Tjorven
    Skrållan
    Melker
    Lina
    Stina
    Pippi
    Annika
    Tommy
    Maddiken
    Skallepär (inte ett namn vi vill ge våra barn men han är med iallafall)

Men nu tar det slut.......

Har totalt hjärnsläpp!

Någon som kan hjälpa oss?

• Svar på tråden Astrid Lindgren
  • Makane

Anna
    Britta
    Olle
    Lasse
    Lisa
    Bosse (såg jag att någon ovan tagit med, men nu tar jag ju alla andra bullerby barn...)
    Kerstin

• Snäckan84

Ja Rasmus heter min son redan. Just de Alma det är fint :) Skorpan heter våran kisse här hemma :) Jonathan är oxå fint :)

• Snäckan84

Ja jag tycker Ronja och Emil med.... De är väl mer min sambo som tycker Emil är vanligt men är de verkligen många som döper sina barn till Emil nu för tiden?

• Tess76

Lotta, Mia och Jonas
    Madicken heter eg. Margareta tror jag.

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Ida och Razmus Mamma

Min lille kille heter Razmus också.

• Martina1

Emil
    Populäritet idag: Minskar
    Placering på namntoppen 2008: 10
    Emil betyder "den flitige".

10 på namntoppen tycker inte jag är vanligt. Det väl ingen större risk att det kommer finnas en till Emil i klassen i alla fall. Jättefint namn!

• Snäckan84

Ska nog prata mer med gubben. Ronja är vi ju överens om men emil gillar jag mer o mer... tack för allas hjälp :)

• ko med träd

Tjorven är ett fint namn.

• Emmy T

Lisabeth och Kerstin

Jättesöta namn tycker jag!

• Idun

Ylva-Li (heter min syster) Allra käraste syster

Lovis (Ronja)
    Undis (Ronja)
    Jum-Jum (Mio)

I Mio min mio finns en flicka som får sina vingar brända minns ni vad hon heter?

• Snuttiplutt

Hon heter Milimani som får sina vingar brända... Det e såå vackert det namnet

• bily

vilken rolig tråd...finns ju säkert huuur många namn somhelst!!

• Oliven och Fancyface

Stina, Skrållan, Teddy och Freddy kanske Eller Niklas och ... ja vad hette den andra nu igen?
    Märit och Jonas-Petter är två figurer ur en kort Astrid Lindgren-saga.
    Min kompis var gravid med tvillingar och hennes brorsdotter ville VERKLIGEN att de skulle heta Tommy och Annika. Eller varför inte Pruseluskan?
    Kul tråd!
    Min bebis ska heta Olle eller Stina!

Svar på tråden Astrid Lindgren