• sommar barn

Ska baka en tårta till ett bröllop och behöver lite föslag på goda tårtor, gärna en med mycket choklad i!

Hej! Jag ska på en väns bröllop snart och har blivit förfrågad liksom 10 till att baka en valfri tårta till hennes bröllop. De ska alltså ha typ en tårtbuffé. Nu hade jag nästan helt glömt bort denna viktiga uppgift och inser att jag inte alls har mycket tid på mig att hitta på en god, fin och gärna "chokladig" liksom inte allt för svårbakad tårta. Tar därför gärna tacksamt emot recept här. Tack!

• Svar på tråden Ska baka en tårta till ett bröllop och behöver lite föslag på goda tårtor, gärna en med mycket choklad i!
  • tindistar

Vi gifte oss i lördags och vi hade vanliga sockerkaksbottnar och vi hade chokladmousse och hallonmousse som fyllning. Du kan ju baka chokladsockerkaksbotten med chokladbitar i.

• sommar barn

Tack för svar! Det lät ju gott och samtidgt inte allt för svårt. Gjorde ni de själva? Har du isf recept på choklad- respetktive hallonmoussen?

Tar gärna emot fler förslag eller recept!

• tindistar

Nej vi gjorde inte det själv. Men man kan köpa choklad och hallonmousse i affärerna.

• sommar barn

Nu har jag nästan bestämt mig för att göra en variant av två tårtor. Vill göra en tårtbotten på chokladkaka och tänkte varva bottnarna med vit chokladmousse och jordgubbsmousse när jag dock kollar i resept verkar man vara tvungen att frysa tårta med mousse så att det stelnar, någon som vet om man måste det, eller kan man göra något för att kringgå det? tex låta den stelna till innan man brer ut den på en botten?

Någon som vet?

• queenofangels

vad kosntig de verkar med att frysa tårtan. gör mycke mousse tårtor o har aldrig fryst dom för att stelna. brukar bara behövas att vara i kylen.
    ska också snart göra en bröllopstårta o de blir en hallon o chokladmousse tårta. e sjukt gott

• sommar barn

Tack för svaret gueenofangels. Inte har du möjlightvis recept på den tårta du ska göra? Tänkte ifall receptet på moussarna skiljer sig åt och att det är orsaken till att det står att de ska frysas in. I mitt recept står det ingenting om gelatin, men om man har i det borde väl det göra att de inte behöver frysas för att bli fasta?

• queenofangels

visst har ja de.

chokladmousse:
    230g mörkchoklad
    1 1/2 dl vispgrädde att koka
    3 3/4 dl vispgrädde att vispa
    1/2 dl socker
    1/2 dl vatten
    3 äggulor

koka grädden o häll den över hackade chokladen o rör till gämn smet.
    koka socker o vatten o sen handvispa i en äggula i taget. Vispa hela tiden så inte äggulorna koagulerar. När alla e i så vispa ytterligare 30 sek. Vispa sen med elvisp tills äggsmeten blivigt kall.

Vispa grädden lätt o blanda med äggsmeten. Blanda sen ihop grädden med chokladen . stryk på tårtan o ställ in i kylen o lå stelna.

hallonmousse:
    400g hallon
    4 gelatinblad
    1 dl socker
    1 dl vatten
    3 dl grädde

passera hallonen genom en sil så du bir av med kärnorna. blötlägg gelatinbladen. koka socker o vatten några minuter. lägg gelatinbladen i sockerlagen o låt svalna. vispa grädden o blanda med hallonpuren o sockerlagen. blir lite lös men vänta ett tag så den blir lite hårdare. stryk på tårtan o låt stelna i kylen ca 1 timme

hoppas dessa hjälper dig lite. ja har testat dom o dom e supergoda!

Svar på tråden Ska baka en tårta till ett bröllop och behöver lite föslag på goda tårtor, gärna en med mycket choklad i!