Hur ser ni på er roll som bonusmamma?
Hej du.
När jag träffade min sambo var hans dotter 9 år. Efter tidigare erfarenhet av bonusbarn bestämde jag mig för att vara en trygg vuxen i barnets liv. Eftersom min bonusdotter har 2 toppenföräldrar lägger jag mig aldrig i hennes fostran utan jag finns där i vått & torrt, lyssnar, kramar,skjutsar, hittar på saker mm mm
I början kunde jag ibland känna en gnutta svartsjuka mot dottern eftersom jag alltid ( & naturligtvis) kom i andra hand men med tiden försvann den känslan.
Jag tror man ska försöka stoppa i nuet, lära känna barnet här & idag då växer relationen sakta men säkert fram.
Efter ett par år tillsammans såg jag min bonusdotter som en alldeles självklar familjemedlem, visst har vi haft ett par duster men de har löst sig smidigt genom att jag upplyst om vad som gäller i huset & lämnat över uppförandebiten till hennes pappa.
När vår son föddes & dottern kom till BB för att träffa honom så gav jag bebis till pappan, tog henne i famnen & berättade för henne att jag älskar henne innerligt & att hon har samma plats i familjen som alla vi andra & jag lovade henne att aldrig behandla dem olika eller sätta den ena före den andra.
För lite sedan berättade hon att hon minns den stunden med värme & att hon ansåg att jag hållt mitt löfte med råge
Då kom glädjetårarna...