• memadde

Ljumskbråck?

Nån som haft ljumskbråck nån gång?

Jag har en "bula" eller utbuckning på höger sida där nere. alltså vid könshåret.
    Känns som om nån drar där oxå.
    Har även haft ont ett par gånger där. Så att jag ej kan röra mig.
    Bulan försvinner när jag ligger ner.

Vilka ska man kontakta?
    KK eller min vanliga läkare?
    Måste man vänta på Op tills man har akut ont?
    Jag o killen planerar även barn. Det blir väl inget hinder hoppas jag?

Joo. kan man ta det på faktura hos läkaren (lite pengar kvar efter sem) ?

• Svar på tråden Ljumskbråck?
  • monikatten

Ring din husläkare. H*n remitterar dej vidare. Lycka till. *ler*

• memadde
    monikatten skrev 2009-08-03 12:07:36 följande:
    Ring din husläkare. H*n remitterar dej vidare. Lycka till. *ler*
    ja. men där måste man ju betala på en gång har jag för mig.?
  • jakebana

Ja, det låter som ett ljumskbråck. Vänd dig till din vårdcentral så kan han avgöra vad det är för sorts bråck och om och isåfall när det behövs opereras. När det behöver opereras beror på vad det är för bråck, dvs exakt var det sitter. Vissa bråck har en tendens att "klämma in" vilket kan medföra risker och dessa opereras snabbare. Andra kan man gå med länge. Men att du fått så ont talar för att för att det kanske måste opereras lite snabbare, kan ju ha varit en inklämning du haft.

• jakebana
    memadde skrev 2009-08-03 12:09:16 följande:
    ja. men där måste man ju betala på en gång har jag för mig.?
    Tror tyvärr inte att du har något val, du kommer inte långt utan remissen :)
  • memadde
    jakebana skrev 2009-08-03 12:15:33 följande:
    Ja, det låter som ett ljumskbråck. Vänd dig till din vårdcentral så kan han avgöra vad det är för sorts bråck och om och isåfall när det behövs opereras. När det behöver opereras beror på vad det är för bråck, dvs exakt var det sitter. Vissa bråck har en tendens att "klämma in" vilket kan medföra risker och dessa opereras snabbare. Andra kan man gå med länge. Men att du fått så ont talar för att för att det kanske måste opereras lite snabbare, kan ju ha varit en inklämning du haft.
    men om det är en inklämning. har man inte ont hela tiden då?
    Jag har väldigt ont då och då. längsta har varit 4-5 timmar då jag inte har kunnat göra nåt.

Men tack för era svar. Ska kontakta läkaren så fort jag kan

Nån mer som har erfarenheter?
  • Cissi81

Säger som alla andra. Kontakta VC eller din husläkare. De skickar remiss.
    Har bara erfarenhet från att jag var ca 5-6 år och då har man inte samma smärtor som i vuxen ålder. Inte lika allvarligt att ha det som barn som vuxen. Vet i alla fall att man inte ska lyfta tunga saker om man är man men det borde väl även gälla kvinnor?!

Har som sagt själv haft det + att min äldsta son har haft det 2 gånger och min yngsta 1 gång.

Barnen har haft det åren efter varandra. Äldsta fick sitt första bråck 2007, yngsta 2008 och äldsta nu igen 2009. Så 3 år i rad har vi varit på operation för bråck.

Men på barn är det soms agt inte lika allvarligt. Vänte tiden för operation är ett tag så kontakta läkare så fort som möjligt.

♥Fredrik♥ ♥Emil♥
  • memadde
    Cissi81 skrev 2009-08-03 12:26:49 följande:
    Säger som alla andra. Kontakta VC eller din husläkare. De skickar remiss.Har bara erfarenhet från att jag var ca 5-6 år och då har man inte samma smärtor som i vuxen ålder. Inte lika allvarligt att ha det som barn som vuxen. Vet i alla fall att man inte ska lyfta tunga saker om man är man men det borde väl även gälla kvinnor?!Har som sagt själv haft det + att min äldsta son har haft det 2 gånger och min yngsta 1 gång. Barnen har haft det åren efter varandra. Äldsta fick sitt första bråck 2007, yngsta 2008 och äldsta nu igen 2009. Så 3 år i rad har vi varit på operation för bråck.Men på barn är det soms agt inte lika allvarligt. Vänte tiden för operation är ett tag så kontakta läkare så fort som möjligt.
    ok . tack
  • Cissi81
    memadde skrev 2009-08-03 12:27:50 följande:
    ok . tack
    Sen när ni får barn så håll koll på barnet när den blir äldre. Ljumskbråck är ärftligt.
    Bara ett tips.
    ♥Fredrik♥ ♥Emil♥
  • jakebana
    memadde skrev 2009-08-03 12:20:37 följande:
    men om det är en inklämning. har man inte ont hela tiden då? Jag har väldigt ont då och då. längsta har varit 4-5 timmar då jag inte har kunnat göra nåt. Men tack för era svar. Ska kontakta läkaren så fort jag kan Nån mer som har erfarenheter?
    Jo, vid inklämda bråck så blir man ofta riktigt dålig. Men konstigt att du har haft ont så länge, för om bråcket inte är inklämt så brukar smärtan klinga av när man lägger sig (för bråcket åker in igen). Jeje, lycka till!
  • memadde
    jakebana skrev 2009-08-03 12:33:47 följande:
    Jo, vid inklämda bråck så blir man ofta riktigt dålig. Men konstigt att du har haft ont så länge, för om bråcket inte är inklämt så brukar smärtan klinga av när man lägger sig (för bråcket åker in igen). Jeje, lycka till!
    bulan försvinner när jag ligger ner.
    Och om jag lutar mig fram så blir den litee större än när jag står rakt.
    Jag har inte ont hela tiden, jag känner ofta ett tryck ifrån där, precis som om nån trycker in en hand tex.
    Ont har jag bara haft minst 5 gånger, senast igår efter sex, som varade ca 10 min(alltså smärtan)hehe sen försvann det onda igen.
    Ja, ska ringa min husläkare imorrn o få tid.
  • memadde
    Cissi81 skrev 2009-08-03 12:31:33 följande:
    Sen när ni får barn så håll koll på barnet när den blir äldre. Ljumskbråck är ärftligt. Bara ett tips.
    oki, tack för tipset
  • memadde

nån som vet om man blir kissnödig av bråck???
    Jag ska inte till läkaren förrens nästa fredag (tbx från sem) .

Jag kissar konstant, trots jag inte dricker mer än vanligt.

• gosnosens mamma

Man behöver inte betala på plats hos doktorn, man kan få det på faktura!
    Sen så har man en vårdgaranti på 3 månader. Så längre än så ska du inte behöva vänta på operation, från det att de fått remissen!

Hoppas att det går bra! :)

• jakebana
    memadde skrev 2009-08-05 15:55:33 följande:
    nån som vet om man blir kissnödig av bråck??? Jag ska inte till läkaren förrens nästa fredag (tbx från sem) . Jag kissar konstant, trots jag inte dricker mer än vanligt.
    Har faktiskt aldrig hört talas om det. Är du kissnödig och springer på toa hela tiden och och bara får ur dig en liten mängd kiss så låter det som att kan ha urinvägsinfektion.
  • memadde
    jakebana skrev 2009-08-05 17:30:33 följande:
    Har faktiskt aldrig hört talas om det. Är du kissnödig och springer på toa hela tiden och och bara får ur dig en liten mängd kiss så låter det som att kan ha urinvägsinfektion.
    Nej, det kommer lika mkt kiss som vanligt.
  • jakebana
    memadde skrev 2009-08-05 17:32:31 följande:
    Nej, det kommer lika mkt kiss som vanligt.
    Blir det stora volymer och du blir törstig så borde man väl kolla blodsockret. Men bråcksäcken KAN ju säkert trycka på urinblåsan, läste precis om en som hade upptäckte det genom att han trodde att det var en urinvägsinfektion, men det fanns inga bakterier i blåsan. Det ligger ju nära anatomisk så det låter ju rätt rimligt faktiskt.
Svar på tråden Ljumskbråck?