Inlägg från: Empan81 |Visa alla inlägg
  • Empan81

Billig Mat!!!!

Jag har egentligen inte själv behov att jag måste laga så billig mat som möjligt men kan ändå finna det otroligt skönt när man lyckas få ihop recept som blir riktigt bra utan att ha behövt kosta så mycket. Har oxå märkt att det är många på familjeliv som ibland hamnar i ekonomiska situationer som gör att man måste tänka sig för när det gäller ekonomin.

Hur som helst. Tänkte att vi kan tipsa varandra om enkel o billig mat som man kan göra o gärna skriva ut ett ca-pris också =)

• Svar på tråden Billig Mat!!!!
  • Empan81

Marinerade Kycklingklubbor med Ris o Sås

1 kg Kycklingben=ca 20-25:- + Ris o sås (1kg är ca 8-10 st)

• Empan81

En annan bra grej att alltid hacka ner rester i småbitar (rester från kött kyckling korv etc.) o lägga det i en burk i frysen. Sne när det fyllts på lite så steker man det bara ihop med potatisbitar. Voila PYTT I PANNA (typ Gratis eftersom man ofta slänger småslattar annars)

• Empan81

Jag fortsätter väl då o hoppas ni fyller på så småningom !

Pasta med tomatsås o riven ost//parmesan (Nästan gratis om man gör tomatsåsen själv, antingen på hackade färska tomater eller på Krossade tomater på burk som man smaksätter med ex. vitlök o örtkryddor)

• Empan81

Igår slängde jag ihop Tortellini (fyllda med spenat o ricotta, alltså färdigköpt som man koka!!) o lyxade upp den med knaperstekt bacon o några klickar av Coops färskost (12 Totalt....Ca 45:- Räckte till 3 portioner =) Då var ändå Tortellinin Barillas som är det dyraste märket så det går definitivt att komma billigare undan där!

• Empan81

Idag blev det överbliven pasta som jag blandade med hackad kassler, stekta champinjoner o riven ost i en gratängform. Sen hade jag över bearnaisesås/Cafe de paris (tog en påse av varje eftersom det var vad jag hade hemma) O så in i ugnen typ 10 minuter. vart suuuupergott...o billigt ;)

• Empan81
    majasmamma skrev 2010-05-18 18:50:37 följande:
    Det där lät riktigt gott! Det måste jag prova någon kväll. Hade du på osten eller såsen sist?
    Ungefär 2/3 av osten blandade jag med kasslern o pastan. Sen såsen o sist det sista av osten överst =)
  • Empan81
    lillgarden skrev 2010-05-20 12:10:50 följande:
    Ett tips är lassagne.Ofta är det extrapris så storpack med köttfärs.Jag gör en stor sats i långpannan och sen fryser man in det som blir över.Vill man dryga ut köttfärsen kan man ha i rivna morötter, ger bra smak, barnen får i sig grönsaker och drygar som sagt ut det.Till ostsåsen kan man köpa en billig ost och riva själv. Lassange plattor brukar inte vara så dyra och går inte så många.Så det är mitt lilla tips.
    Där kan jag tipsa om en billig ostsås. Tror det är Knorr eller blå Band som har. 3-pack ostsås för ca 10-12:- Supergod o mycket  billigare än att göra egen.
  • Empan81
    pyret11 skrev 2010-05-20 13:42:23 följande:
    Jag andvänder spenatlasangplattor samt rivna morötter samt små hackad brockli ibland linser.Ost såsen gör jag på gräddfil och riven ost kokar ihop det går bra att andvända den till pasta.
    Gå rdet att koka gräddfil?? Trodde det skar sig.
Svar på tråden Billig Mat!!!!