• MBert

Billig Mat!!!!

Special K skrev 2009-08-03 17:41:03 följande:
    Ett jattebra tips ar att kopa billigare 'delar' av kott och fisk.. till exempel kyckling lar och klubbor istallet for fileer varje gang. Och om ekonomin tryter mycket ar det ju bara att kopa valdigt billigt kott och marinera sjalv etc :)
    Ja eller skippa köttet helt istället.
    Bättre att satsa på bra kött och däremellan ha några vegetariska rätter.
    Kött och ost är relativt dyr mat. Vegetariskt är istället relativt billig mat.
  • MBert
    fattiglusen skrev 2010-05-17 10:58:10 följande:
    Jag brukar baka mitt eget bröd då jag enbart ha vetemjöl hemma och inga andra ingridienser.vetemjöl blandat med vatten, jag gör en det och gör limpor av dessa, Visst de jässer inte men det blir gott ändå. Har jag tur och har socker hemma lägger jag i lite av det i degen då blir det gott och lite sötma, jag fundera på att göra en kokbok med minna alla recept va tycker ni andra?Att ha barn och inte pengar så det räcker är tufft men man få göra va man kan med det lilla man har.
    Ja att baka sitt eget bröd sparar man in många kronor på!
    Jäst kostar inte mycket, knappt 2 kr och räcker till flera limpor, men vill man hellre baka utan så kan man ju göra en surdeg. Då blir brödet dessutom smakrikare (godare), nyttigare och håller sig färskt längre. Surdeg består bara av mjöl, vatten och tid, så det är ju billigt.
    Kostnaden för ett vetebröd;

50

g

färsk jäst

1,75

kr

1,5

kg

Vetemjöl

5,93

kr

18

g

Salt

0,14

kr

15

g

Matolja

0,38

kr

1000

g

Vatten

0,01

kr

0,75

kWh

Energi

0,26

kr

8,46

kr

4

st

2,12

kr/st

(Nu vet jag inte hur det blir med kolumn och radbrytningar i inlägget, kanske betydligt rörigare, men det går kanske att se ändå=)
    Summa; 2,12 kr/limpa
  • MBert

Oj, ja det blev ju inte alls så fint uppställt i kolumner som jag gjorde det...

• MBert

Nu då?

50 g färsk jäst 1,75 kr

1,5 kg Vetemjöl 5,93 kr

18 g Salt 0,14 kr

15 g Matolja 0,38 kr

1 liter Vatten 0,01 kr

0,75 kWh Energi 0,26 kr

Summa: 8,46 kr för 4 st blir 2,12 kr/st

• MBert
    Empan81 skrev 2010-05-20 13:00:20 följande:
    Där kan jag tipsa om en billig ostsås. Tror det är Knorr eller blå Band som har. 3-pack ostsås för ca 10-12:- Supergod o mycket  billigare än att göra egen.
    Jag kunde inte låta bli att kolla och räkna Jag tror nämligen inte på att färdigmat blir så mycket billigare än om man lagar själv från grunden och vet vad som är i (slipper alla onödiga tillsatser varav många mest är utfyllnad, aromer och smakförstärkare för att lura oss konsumenter ).

15,70 kr kostar Blå Bands 3-pack sås. totalt 9 dl sås.
    15,63 kr alltså lika mycket, kostar hemmagjord ostsås på ca 50 g smör, 1 dl vetemjöl, 6 dl mjölk och 100 g riven ost +salt och peppar, som också totalt blir ca 9 dl sås.

Så "mycket billigare" kan man väl inte säga att det blir. Isället får man ju riktig ost i sin ostsås
    Däremot kan den hemmagjorda såsen bli billigare med margarin, mjölkpulver+vatten och sparade ostkanter
  • MBert
    pyret11 skrev 2010-05-20 15:47:20 följande:
    Ja gräddfil är billigare än Creme Fraiche och brukar kunna gå att värma försiktigt.
    Men det blir inte billigare än att göra en ostsås på smör, mjölk, vetemjöl och ost.
    3 dl gräddfil kostar mer än en liter mjölk. 
    En ostsås på 3 dl gräddfil och en näve riven ost kostar ca 13 kr (för drygt 3 dl sås, att jämföra med ovan).
  • MBert
    Bellsam skrev 2010-05-22 12:25:48 följande:
    Fast det beror kanske lite på om man har ingredienserna hemma och så. Som hemma hos mig så används aldrig ost förutom när jag ska göra ostsås, och ost i sig är inte billigt när man bara ska ha lite grann. Har fryst ner förut med men hinner inte använda det ändå.Så måste man köpa alla de där sakerna så blir det dyrt igen. Beror på vad man har för saker hemma osv :)
    Just därför är det väl bra om man använder basingredienser som man har hemma och inte behöver handla en specifik pulversås!
    Riven ost kan man som sagt förvara i frysen och använda i så många andra rätter, t.ex. gratänger och pizza, som är billig mat att använda rester till. Men visst, ost och kött är generellt rätt dyr mat.
    Men har man inte det eller vill ha det kanske ostpulver är ett alternativ, likagärna som att ha ostsås i pulverform...
  • MBert
    Bellsam skrev 2010-05-20 16:57:20 följande:
    Låter ju som en bra idé Kanske dum fråga men hur gör du när du bakar bröd på bara vatten och mjöl?
    Vill man baka bröd på bara vatten och mjöl kan man använda surdeg som jäsmedel. Surdeg görs av vatten och mjöl, samt tid (det tar 3-5 dygn). Ibland används något sött för att hjälpa processen, t.ex. äpple eller honung, men det är inget krav för surdegen.

Exempel:
    Surdeg av vete:
    Mixa 2 dl vatten och 2 1/2 dl vetemjöl så att degen blir slät. Plasta in och låt stå i rumstemperatur i två dygn. Tips är att använda ugnen med endast ugnslampan tänd. Då får man en bra jästemperatur (ca 28 grader).
    Tillsätt 1 dl vatten och 1 1/2 dl vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.
    Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och 1 1/2 dl vetemjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.

Surdeg av råg:
    Mixa 2 dl vatten och 2 1/2 dl rågmjöl så att degen blir slät. Plastas in och låt stå i rumstemperatur i två dygn.
    Tillsätt 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.
    Tillsätt ytterligare 1 dl vatten och 1 dl rågmjöl. Mixa eller vispa, plasta in och låt stå i ett dygn.

En känd sida om surdegsbakande hemma är http://paindemartin.blogspot.com/2009/05/en-bra-borjan.html

När surdegsstarten är klar tillsätter man på nytt mjöl och vatten till en deg.
    Här är ett bra basrecept där man med fördel kan byta ut vetemjölet mot rågsikt eller annat. Nu handlade inlägget om att baka på enbart mjöl och vatten och då får man väl strunta i resten då. Men saltet stärker glutenet och ger arom så brödet får mer volym och smak. (sötman och fettet är för att förbättra jäsegenskaperna).

200 g surdeg*
    300 g vatten, lite mer än rumstemp. och max 32°
    600 g vetemjöl special
    15 g (2 tsk) mörk brödsirap (jäser bort)

7 g (drygt 1 tsk) rapsolja (eller annat matfett)
    15 g salt

Kör degen med degkrokar i minst 6 minuter (gärna 10) utan salt och sen 3 minuter med salt.

Låt degen vila 1,5-2 timmar.

Slå upp på lätt mjölat bakbord och vik in kanterna till ett runt eller avlångt bröd som får jäsa i jäskorg eller brödkorg klädd med mjölad kökshandduk i 6-7 timmar i rumstemperatur, alternativt i kylskåpet över natten, ca 11 timmar.

Värm ugnen till 250° med bakplåt i så den blir het.

Stjälp upp degen på den heta plåten.

Grädda i 250° i 5 minuter och sänk sedan värmen till 200° och grädda brödet i 30-40 minuter (varmluft 175°).

*Surdeg. Gör en fördeg av 1 msk surdegsstart, 100 g vetemjöl, och knappt 100 g vatten 30-35°, som får stå i 12 h, alternativt använd surdegsstart direkt (se sep. recept på surdegsstart).

Svar på tråden Billig Mat!!!!