• TigerLinn

hur länge ska man ha laxen i ugnen?

vi har köpt en ny spis med varlufts ugn.
    jag ska göra lax i ugnen till middag.

hur länge ska jag ha den i ugnen det är ett 4p porttions lax filer.
    och vilket gradtal?

tack för på för hand.

det är en elektrolux

• Svar på tråden hur länge ska man ha laxen i ugnen?
  • Hallonmopeden

Jag gjorde lax i går med täcke av cr fraich och mosad fetaost. Jag hade den i 15 min 200 grader och det blev jättebra!

• TigerLinn
    Hallonmopeden skrev 2009-08-03 15:25:21 följande:
    Jag gjorde lax i går med täcke av cr fraich och mosad fetaost. Jag hade den i 15 min 200 grader och det blev jättebra!
    har d varmlufts ugn?
  • Pappa G

Tiden beror ju på ingridienserna också.
    Bara laxfiléer (färska/upptinade) cirka 10 minuter.

Varmluftsfunktionen har ingen/mycket låg påverkan här.

• TigerLinn

Pappa G skrev 2009-08-03 15:35:16 följande:

Tiden beror ju på ingridienserna också. Bara laxfiléer (färska/upptinade) cirka 10 minuter.Varmluftsfunktionen har ingen/mycket låg påverkan här.
    okej jag ska ha i färska tomater i skivor och champinjoner färska i bellan stor bitar... grovt hackade typ... och så matlagnings grädde och ost på toppen.. räcker 10 minuter på 200 grader då?
  • StorFot

Pappa G skrev 2009-08-03 15:35:16 följande:

Tiden beror ju på ingridienserna också. Bara laxfiléer (färska/upptinade) cirka 10 minuter.Varmluftsfunktionen har ingen/mycket låg påverkan här.
    Jo det har det faktiskt, om du läser på t.ex strips så står det 225 grader, fast om man använder varmluftsugn så är det 200 grader...

Jag körde hela regnbågsforeller på 200 grader varmluft i 20 minuter, då var det klart, men de var ganska "rena", lite smör, salt, dill o peppar... och lite citron istoppat..
  • Pappa G
    TigerLinn skrev 2009-08-03 15:37:22 följande:
    okej jag ska ha i färska tomater i skivor och champinjoner färska i bellan stor bitar... grovt hackade typ... och så matlagnings grädde och ost på toppen.. räcker 10 minuter på 200 grader då?
    Då kanske de behövs 15 min som "Hallonmopeden" var inne på..
  • Pappa G
    StorFot skrev 2009-08-03 15:38:50 följande:
    Jo det har det faktiskt, om du läser på t.ex strips så står det 225 grader, fast om man använder varmluftsugn så är det 200 grader... Jag körde hela regnbågsforeller på 200 grader varmluft i 20 minuter, då var det klart, men de var ganska "rena", lite smör, salt, dill o peppar... och lite citron istoppat..
    Jo, det kanske stämmer i teorin, men påverkar lite i praktiken.
    Och nu var det ju laxfiléer vi pratade om.

Den stora fördelen med varmluftsugnen är ju att du kan ha flera saker inne samtidigt på flera steg/plåtar. Dessutom påverkar det ju tillagningstiden positivt för mer långlagade rätter som ex. potatisgratäng.
Svar på tråden hur länge ska man ha laxen i ugnen?