• Rödaskor

Vägra föda

Inte för jag är gravid eller planerar att bli gravid än på många år, men jag funderar lite på det här med kjesarsnitt.

Kan man bli nekad kjesarsnitt över allt? Eller finns det något sjukhus man kan vända sig till som gör det om man bara ber dom?

Den har frågan känns nog lite löjlig, men om man blir nekad kjesarssnitt och man svarar att man vägrar föda och krysta när det är dags vad gör dom då? Typ man kommer in på BB och "håller igen".

• Svar på tråden Vägra föda
  • lobj
    Syra skrev 2009-08-04 23:56:45 följande:
    grymt att man kan vara så samlad och medveten fast man aldrig gjort det förr! kanske för att man hade en sån läbbig bild i huvudet hur det skulle vara? man liksom väntade in den där läbbiga scenen men den kom aldrig min tredje förlossning gick utmärkt till sonen inte orkade mer! jäkla unge! jag var öppen 5 cm och kände knappt värkarna. Det hade gått strålande om sonen orkat
    Ja de e säkert så, har sett för mycket på olika förlossnings program... Min man brkar säga att jag måste ha sett alla möjliga senarion vid det här laget! Men de e ju så härligt inte lika behov av att se de nu när jag veta att de kommer att bli en gång till för oss ( om allt går som det ska vill säga).
  • Syra
    lobj skrev 2009-08-05 00:11:03 följande:
    Ja de e säkert så, har sett för mycket på olika förlossnings program... Min man brkar säga att jag måste ha sett alla möjliga senarion vid det här laget! Men de e ju så härligt inte lika behov av att se de nu när jag veta att de kommer att bli en gång till för oss ( om allt går som det ska vill säga).
    Men det ser faktiskt värre ut när andra föder! Ba svetten lackar och muffen öppnas som....vet inte vad:-S. Kan aldrig tro att man själv såg ut sådär! hahaha
  • StorFot

Tycker att de som kan tänkas bli gravida och kräva kejsarsnitt kan få betala det själva.... finns det inget medicinskt bakomliggande förrutom "det är läskigt och det kommer göra ont" så tycker jag att man skall få pröjsa själv... är ju faktiskt en operation då som egentligen är onödig,... däremot tycker jag att det borde finnas mer möjlighet istället till psykologer och kuratorer som kan prata om det här med förlossningsrädsla...

• Syra
    StorFot skrev 2009-08-05 00:14:15 följande:
    Tycker att de som kan tänkas bli gravida och kräva kejsarsnitt kan få betala det själva.... finns det inget medicinskt bakomliggande förrutom "det är läskigt och det kommer göra ont" så tycker jag att man skall få pröjsa själv... är ju faktiskt en operation då som egentligen är onödig,... däremot tycker jag att det borde finnas mer möjlighet istället till psykologer och kuratorer som kan prata om det här med förlossningsrädsla...
    Och hur många barn har herrn fött själv? tror du skulle tänkt annorlunda om ett bowlingklot snart skulle pressas ur ditt urinrör....månne?

• StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 00:15:34 följande:
    Och hur många barn har herrn fött själv? tror du skulle tänkt annorlunda om ett bowlingklot snart skulle pressas ur ditt urinrör....månne?
    Hrm, har för mig att rätt många kvinnor genom årtusenden gjort det utan att snittats... har vart med vi 3 förlossningar... det är det häftigaste som finns, grät varje gång... Men jag menar som sagt, inget medicinskt bakom betala själva... varje snitt kostar väll runt 10-30 tusen kronor, räkna på hur många det görs som inte är medicinska så har du en del vårdplatser eller dagisplatser istället...
  • Syra
    StorFot skrev 2009-08-05 00:18:32 följande:
    Hrm, har för mig att rätt många kvinnor genom årtusenden gjort det utan att snittats... har vart med vi 3 förlossningar... det är det häftigaste som finns, grät varje gång... Men jag menar som sagt, inget medicinskt bakom betala själva... varje snitt kostar väll runt 10-30 tusen kronor, räkna på hur många det görs som inte är medicinska så har du en del vårdplatser eller dagisplatser istället...
    Spelar ingen roll hur många som klarat det innan mig. För nu är det just MIG och min muff och framtida samliv som står på spel. Dessutom dog fler förr också innan läkarna tog fram nifarna ......

sen är det lite skillad att stå brevid och vara tårmild och rörd jämfört med att pressa ut en människa genom ett hål som i vanliga fall kan tillfredställa en smaaal varmkorv!

tror även att de flesta förlossningsrädda skulle punga ut 30 000 för sitt snitt om det behövdes. men varför skulle de? i så fall ska alla rökare bekosta sin lungcancervård sen....

och är man totalt livrädd för att föda så KAN komplikationer under förlossningen inträffa. bla låsning...att mamman faktiskt inte öppnas. då kommer det där snittet bli ännu dyrare än vad det hade behövt bli! samt eftervård i form av psykologer som mamman kan komma behöva pga påtvingat truma. kanske vill mamman inte heller ha sitt barn pga förlossningsdepp som kan uppstå pga påtvingad förlossning.....
  • WAmamma
    StorFot skrev 2009-08-05 00:14:15 följande:
    Men då kanske man skall betalningspröva all sjukvård som inte direkt räddar liv? Det görs väl mycket "onödigt" inom sjukvården egentligen varje dag som folk borde få betala själva isåfall... Vi kanske skall utvärdera all sjukvård och göra prislistor så får folk välja hur bra de vill må i relation till sin ekonomiska situation.

Det finns ju goda möjligheter till att prata om sin rädsla men om man fortfarande är rädd trots terapi tycker jag att det är fel att man antingen skall betala själv eller tvingas föda rädd och med panik.
  • HimlenÄrOskyldigtBlå

Ja men det är ju MKT bättre att snitta upp buken än att föda fram ett barn vaginalt..
    Ibland är folk så dumma i huvudet!

• StorFot
    Syra skrev 2009-08-05 00:25:49 följande:
    Spelar ingen roll hur många som klarat det innan mig. För nu är det just MIG och min muff och framtida samliv som står på spel. Dessutom dog fler förr också innan läkarna tog fram nifarna ...... sen är det lite skillad att stå brevid och vara tårmild och rörd jämfört med att pressa ut en människa genom ett hål som i vanliga fall kan tillfredställa en smaaal varmkorv! tror även att de flesta förlossningsrädda skulle punga ut 30 000 för sitt snitt om det behövdes. men varför skulle de? i så fall ska alla rökare bekosta sin lungcancervård sen.... och är man totalt livrädd för att föda så KAN komplikationer under förlossningen inträffa. bla låsning...att mamman faktiskt inte öppnas. då kommer det där snittet bli ännu dyrare än vad det hade behövt bli! samt eftervård i form av psykologer som mamman kan komma behöva pga påtvingat truma. kanske vill mamman inte heller ha sitt barn pga förlossningsdepp som kan uppstå pga påtvingad förlossning.....
    Din muff? Ditt samliv, blir väll inte värre av att föda barn...

www.niomanader.se/content.asp

du kan ju läsa där, det är mycket vanliga med depressioner EFTER SNITT än annars...

"En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr."

Jag tycker samhället kan lägga pengarna på annat, finns det inget medicinskt betala själva.. om inte, skit i att skaffa barn... och som sagt, kurator och liknande skall finnas till hans bra bit innan förlossning, men inget medicinskt så tycker inte jag (observera JAG tycker) att då kan man betala själv...
Svar på tråden Vägra föda