• Blåklockan79

lära gå skor?

Hur länge måste/bör man ha stabila skor som går upp över vristen som läragårskor gör och när kan man gå över till mer vanliga gympaskor? Dottern är bara 10 månader men går jättebra med bara lite stöd, lika bra barfota som i strumpor som i lära gå skor. Kan jag köpa vanliga gympaskor till hösten här när de hon har nu blir försmå? Någon som vet?

• Svar på tråden lära gå skor?
  • Spicy Women

Har aldrig hört talas om lära-gå-skor.

• hejpa

låter som ännu en sak man kommit på för att klämma pengar ur osäkra nybörjarföräldrar.
    mina grabbar har lärt sig gå utan några speciella skor, stolar eller vagnar ;)

• nano

Du menar modeller av skor som går upp lite över ankel? Tror inte ts menar några speciella skor så, tänk på vinterkängor för vuxna typ.

Går hon stadigt så borde det väl gå bra, du kan ju försöka hitta ett par på loppis och prova om du är osäker (blir ju inte så dyrt som att köpa nya).

• Blåklockan79
    nano skrev 2009-08-03 19:31:05 följande:
    Du menar modeller av skor som går upp lite över ankel? Tror inte ts menar några speciella skor så, tänk på vinterkängor för vuxna typ.Går hon stadigt så borde det väl gå bra, du kan ju försöka hitta ett par på loppis och prova om du är osäker (blir ju inte så dyrt som att köpa nya).
    Precis sånna menade jag Tycker aldrig att min dotter har varit i behov av sånna, men köpte sånna sandaler som första bara för att, beg men jättefina, så det blev inte dyrt alls!

har sett ett par Adidasskor på rea för ca 150:- som jag funderar på att köpa som nästa, inte så dyrt, men då borde det ju funka Tack!
  • Blåklockan79

Sen kan jag tillägga att vi har en läragåvagn, som inte funkar att lära sig gå med, men den är jättekul att lägga böckerna i och plocka ur dem, så en perfekt leksak är det iaf och städar blir det när hon håller på

• hejpa
    Blåklockan79 skrev 2009-08-03 19:49:49 följande:
    Sen kan jag tillägga att vi har en läragåvagn, som inte funkar att lära sig gå med, men den är jättekul att lägga böckerna i och plocka ur dem, så en perfekt leksak är det iaf och städar blir det när hon håller på
    samma här, vi har nyss köpt två vagnar, ville mest ha dem för att, som du skrev, de kan leka med dem :)
  • nano
    Blåklockan79 skrev 2009-08-03 19:46:29 följande:
    Precis sånna menade jag Tycker aldrig att min dotter har varit i behov av sånna, men köpte sånna sandaler som första bara för att, beg men jättefina, så det blev inte dyrt alls!har sett ett par Adidasskor på rea för ca 150:- som jag funderar på att köpa som nästa, inte så dyrt, men då borde det ju funka Tack!
    Vi hade som första skor till dottern 2 par (begagnade vi fått av bekanta) ett par som gick upp lite och ett par som var "låga". De sistnämda gick hon mycket sämre i så då var det ju tydligt att den högre kanten fylde nån funktion men det var första månaderna när hon fortfarande var ostadig. Idag går hon ju fint i vilka skor som helst (snart 2 )

Köp skorna och prova, var ju itne så mycket pengar iaf
  • vivi85

Barnen ska helst ha högra kant så det blöir stöd för vristen..
    jag kör alltid med kavat till mina barn.. de har jättebra skor för nybörjare..
    här på visko hemma har de nästan alltid ea på några kavat skor, så då blir det inte så dyrt.. ca 300kr kanske..

• Blåklockan79
    vivi85 skrev 2009-08-05 06:11:09 följande:
    Barnen ska helst ha högra kant så det blöir stöd för vristen..jag kör alltid med kavat till mina barn.. de har jättebra skor för nybörjare..här på visko hemma har de nästan alltid ea på några kavat skor, så då blir det inte så dyrt.. ca 300kr kanske..
    Men hur länge? Hon har ett par kavatsandaler som hon använder nu och ett par adidaskängor som går upp när det är svalare ute, men snart har hon vuxit ur de med, så jag funderar på vad jag kan köpa som nästa sko?
  • hejpa

inte så dyrt.. 300, hehe. vad olika man kan tycka.

är det sån stor skillnad på barnskor? jag har inte kikat efter något särskillt när jag köpte de första skorna åt mina grabbar, det blev sandaler, men det är nog rätt så hög kant på dem tror jag. det gick bra att gå i dem. har även köpt ett par gympaskor, som också funkar fint.
    köp gummistövlar annars, väldigt högt skaft på dem ;) närå..

• Pinje

Ett barn som är sent på att lära sig gå eller har dålig balans/teknik mår bra av skor som sitter åt och går upp en bit på vristen. Många barn behöver inte alls det stödet. Mitt första barn behövde absolut ingen 'extrahjälp', tvåan har jag mest Kavatskor till, de har hjälpt henne jättemycket. Gick vid 19 månader. Enligt hennes sjukgymnast mår barn jättebra av att gå barfota så mycket som möjligt.

• Puss och Kram

Om barnet går bra barfota så ser jag ingen anledning till att ha skor med stöd i skaften, Bättre barnet själv får träna upp sina vrister, och är ditt barn så liten som 10månader och går så tycker jag att du kan köpa vanliga skor nästa gång, hon kommer att lära sig gå i dem fort.

Jag har själv varit lite anti såna skor eftersom jag tycker att barnet själv ska styra sin utveckling ( såvida de inte är onormalt sena)

• vivi85

Jag tycker att kavat är bra skor... tänk när vi var ute och gick häromdagen i regnet och barnen vägrade sina gummistövlar. Bara på med kavat skorna och ut.. barna hoppade i vattenpölar och vi gick in i blöta skogen.... var lite sur att bägge skulle ghoppa med sina nya skor i så de blev våta.. MEN fötterna var helt torra.. så kavat är bra skor, hade det varit vanliga gympadojjor så hade fötterna varit dyngsura.. Så därför köper jag alltid kavat oavsett det är sandaler, vanliga skor eller vinterskor.

Svar på tråden lära gå skor?