-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Har din 2-3åring hjälm när han/hon cyklar på trehjuling?
-
Japp, bara för att vänja honom vid en hjälm inför nästa cyckel!
-
Ja,lika bra att ha hjälm från början,och min son trillar mer än han sitter på:)
-
precis, min tanke också!The Black Lady skrev 2009-08-03 19:36:57 följande:Japp, bara för att vänja honom vid en hjälm inför nästa cyckel!
-
jajamen...cykel som cykel....
Hjälm är alltid ett måste.
Hon vet att hon inte får cykla annars.
-
Nej, självklart inte. Fallrisken är mindre än om ungen går/springer. Däremot har vår fyraåring hjälm på sin tvåhjuling med stödhjul, men där handlar det mer om att vänja vid "hjälm har man på cykel". Men om man har hjälm på en trehjuling kanske man har det på en bobbycar också? Hjul som hjul?
-
The Black Lady skrev 2009-08-03 19:36:57 följande:
Japp, bara för att vänja honom vid en hjälm inför nästa cyckel!Samma här! -
vår flicka har alltid hjälm när hon cyklar på sin cykel med stödhjul. Tur är det, för hon har vällt ca 5ggr.
på förskolans trehjulingar har hon nog inte hjälm.. den är på förskolan, men tveksam till att de sätter på henne den... -
så är det iofs inte. en trehjuling välter betydligt lättare än en bobbycar, det är ju en heeelt annan grej. dessutom är fallrisken mycket större på en trehjuling än om barnet springer om du inte har ett barn som precis lärt sig gå, men det har man ju förhoppningsvis kunnat ett tag när man är i 2-3års ålder..Bonanza skrev 2009-08-03 19:43:04 följande:Nej, självklart inte. Fallrisken är mindre än om ungen går/springer. Däremot har vår fyraåring hjälm på sin tvåhjuling med stödhjul, men där handlar det mer om att vänja vid "hjälm har man på cykel". Men om man har hjälm på en trehjuling kanske man har det på en bobbycar också? Hjul som hjul?
-
Tja, den dagen jag faktiskt tror att man på allvar kan skada huvudet i ett fall från en trehjuling (alltså att det är en reell risk, inte bara en otrolig tillfällighet) får mina ungar ha det. Nu anser jag den risken vara otroligt låg, och förfasas över föräldrars säkerhetshysteri. Vet ni om att det finns förskolor där ungar måste ha hjälm om de är utomhus på vinter? Det kan ju vara halt... herregud!Fridolino skrev 2009-08-03 19:45:44 följande:så är det iofs inte. en trehjuling välter betydligt lättare än en bobbycar, det är ju en heeelt annan grej. dessutom är fallrisken mycket större på en trehjuling än om barnet springer om du inte har ett barn som precis lärt sig gå, men det har man ju förhoppningsvis kunnat ett tag när man är i 2-3års ålder..
-
har man en "riktig" trehjuling så är den lika hög som en liten cykel med stödhjul så då antar jag att dina barn inte har hjälm då heller. jag tycker det är jättebra att föräldrar tar sina barns säkerhet på allvar men för den sakens skull behöver det ju inte gå till överdrift som att ha hjälm när det är halt, men det är ju en ganska extrem ytterlighet.Bonanza skrev 2009-08-03 19:47:31 följande:Tja, den dagen jag faktiskt tror att man på allvar kan skada huvudet i ett fall från en trehjuling (alltså att det är en reell risk, inte bara en otrolig tillfällighet) får mina ungar ha det. Nu anser jag den risken vara otroligt låg, och förfasas över föräldrars säkerhetshysteri. Vet ni om att det finns förskolor där ungar måste ha hjälm om de är utomhus på vinter? Det kan ju vara halt... herregud!