Inlägg från: Anonym (Livrädd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livrädd)

Cysta i magen? Hjälp mig!

Klockan är mycket, varken vårdcentral eller gynekologmottagning har öppet...

Jag hoppas verkligen det finns någon där ute som kan hjälpa mig.

Det hela började i torsdags med att jag kände ett stenhårt område i magen, i navelhöjd och till höger om naveln. Samtidigt hade jag en känsla av något som var "i vägen" när jag rörde mig, så jag ringde Vårdcentralen som inte hade någon aning om vad det kunde vara och jag fick givetvis svaret att "avvakta".
    Har samtidigt känt mig yr, varit på väg att svimma otaliga gånger och även varit lite illamående.

I helgen har det känts aningen bättre, jag hade mens förra veckan som tog slut i helgen, lite senare än den brukar och idag hade jag en brun flytning igen, det har nog aldrig hänt.

Nu på eftermiddagen har jag fått tillbaka känslan av att magen är fylld med något plus att det "bränner" och stramar på höger sida, dock längre ner i magen än det hårda området bredvid naveln. I brist på andra idéer googlade jag och hittade en orsak där många av mina bevär stämde in - cysta på äggstocken.

Cysta låter väldigt illa i mina öron även om jag vet att det kan vara helt ofarligt.
    Jag äter p-piller sedan flera år tillbaka (samma hormonmängd i varje tablett) och då ska ju tydligen cysta vara väldigt ovanligt.

Jag är nu livrädd för vad det är i min mage som spökar.
    Min drömresa närmar sig, åker iväg en månad från och med första september, och jag vill verkligen inte ligga hemma dålig och inte kunna jobba ihop pengar eller rentav få skippa resan - det gör jag bara inte.

Imorgon ska jag ringa gynekolog eller vårdcentral (vilket är rätt?) men tills dess behöver jag lugnas. Har gråtit hela kvällen nu...

• Svar på tråden Cysta i magen? Hjälp mig!
  • Anonym (Livrädd)

Snälla, är det ingen som känner till något om cystor?
    Det verkar ju trots allt vara ganska vanligt om än skrämmande.

• Anonym (Livrädd)

Anonym (jag) skrev 2009-08-03 21:43:20 följande:

Blir så ledsen för din skull. Grejen är den att det skulle kunna vara jag som skrev det du skrev. Har samma symptomer/besvär som dig och är mer eller mindre inställd på att jag har en cysta men självklart en godartad cysta då så klart. Försöker tänka positivt tills gynekologen har sagt sitt.Håll ut och försök tänk positivt! Lycka till!
    Har du någon tid hos gynekolog bokad?

Jag ska ringa vårdcentralen först imorgon eftersom jag inte vet om det faktiskt är gynekologiskt med tanke på alla andra små besvär, som dock verkar vara vanliga vid cystor med. Får se vad dom säger.

Gosh, vad jag har gråtit ikväll. Är så rädd, rädd för att jag inte vet, rädd för att söka hjälp och rädd för vart det hela ska leda.
    Min sambo tröstar och försöker få mig tänka positivt men det är svårt, man blir ju så orolig av att inte veta.
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym skrev 2009-08-03 21:50:56 följande:
    Jag har en väninna som fick besked om cysta på ena äggstocken i samband med första graviditeten. Den och äggstocken togs bort i samband med förlossningen (kejsarsnitt pga cystan). Cystan var godartad och hon har i dag tre finfina barn!Sen vet jag inte vart du bör ringa, men om du ringer ex kvinnoklinik/gynavd på ett sjukhus, vilket väl kanske är det bästa (ev mest kompetens där) så ger ju de besked om du måste ha remiss från vårdcentral edyl först. Sök hjälp snarast bara, om inte annat för att det är så oroligt att gå och undra.Lycka till! Det går säkert bra!MvhIris
    Tack för svaret, det bevisar ju att cystor inte behöver förstöra hela ens framtid enligt mina föreställningar.
    Jag vet inte vad jag skulle ta mig till om jag tappade förmågan att bli gravid och jag tror jag läst att chanserna är stora även med bara en äggstock.

Jag undrar om det är vanligt att man tar bort äggstockarna i samband med cystan. Läste massor om titthålsoperation förut och då tas bara cystan bort vad jag förstått.
  • Anonym (Livrädd)

Åh, ringde just vårdcentralen efter att ha suttit och nästan spytt av nervositet.
    De har ett telefonkö-system där de ringer upp en på en angiven tid och den är inte förrän 11.55!

Varför ska man behöva vänta när man äntligen tagit sig mod att ringa?

• Anonym (Livrädd)

Jag vet alltså inte att jag har cystor, det var bara en misstanke som nu har tonats ner rätt mycket dock.

Pratade med vårdcentralen flera gånger efter jag startat tråden och fick till sist inte en tid förrän den 19 augusti, som jag inte tror jag kommer gå på.

Det hårda området på magen finns kvar men jag märker inte av det och har inget ont alls.

Svar på tråden Cysta i magen? Hjälp mig!