Inlägg från: Majsan70 |Visa alla inlägg
  • Majsan70

Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?

Nej jag har inte varit särskilt orolig. Har nu två tonåringar och än så länge har min strategi lyckats. De är skötsamma och vi har ett öppet förhållande där vi pratar om allt. Inga förbud och så heller.

Har en 6 åring oxå och tack vare att det gått så bra för mina nuvarande tonåringar så är jag inte orolig för hennes tonårstid heller.

• Majsan70
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-03 22:18:54 följande:
    svart tulpan skrev 2009-08-03 22:13:32 följande:
    jag tycker ni ha en bra relation till min äldsta son(för det är honom som jag nu kan relatera till) så jag hoppas att det kommer att förbli så, men ser tendenser i honom till att bli lite jobbig, inte lyssna så bra, vägra göra som man säger åt honom, det kanske bara hör till åldern.Men just det där med att verkligen bestämma över de valen i den åldern kommer ju bli tuffare än man tror, nu är det ju inte en match, men när de kommer som 15åringar och säger att...morsan, jag göra som jag vill...då vet jag inte om det är så lätt..Finns det inga tonårsmammor/pappor där ute som kan svara lite hur ni gör?
    Tja jag är ju tonårsmamma som jag skrev ovan.

Inga regler utan ständig kommunikation kör vi med härhemma. Gemensamma beslut och ingrodda värderingar sen barnen var små.
    Tanken bakom inga regler är att det helt enkelt inte finns nåt att bryta.

Är själv uppfostrad till att tänka efter själv med stöttning o råd från min mamma.
  • Majsan70
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-03 22:58:36 följande:
    och hur gör de med alkohol, testar de?för i min värld existerar inget testande i den åldern, därav orolig
    Nope inget testande. Värderingarna vi har som familj tycks ha fastnat. Sonen som blir 18 nästa år ser fram emot att ta en öl på sin födelsedag, men eftersom vi har pratat mycket om det och han vet min inställning så testar han inte. Betalt körkort frestar oxå.
    Jag är ganska hård på tider och trots att han protesterar om det så håller han sig till dessa tider. Han håller mig oxå informerad om vart han är o vad han skall göra. Som tur är så har han bra kompisar och de hänger gärna härhemma oxå.

Men jag tror en del på detta med att vi inga förbud har. Det har lix avdramatiserat det hela en del.
  • Majsan70
    trebarsmamma skrev 2009-08-03 23:10:05 följande:
    jätte bra tråd hoppas att det kommerflera som berättarhur ni gör i vardagen,Majsan70 kan du berätta mera, lite varför finns det inga regler att bryta, får dom gå ut och festa och så, eller ni har kommit överäns om tider och så eller
    Vi diskuterar det mesta så därför finns inga regler. Är själv uppfostrad på det viset o det funkade kanon på både mig o min bror.

De är inte intresserade av att festa heller. Men visst får de det om de vill. De vet att jag vill vara informerad att jag antingen väntar uppe eller kommer o hämtar. Tider o sånt diskuteras från gång till gång. Alkohol har jag nolltolerans till, men samtidigt så vet de att jag aldrig nånsin blir arg om de gör nån "dumhet". Det enda jag begär är ärlighet om det. De vet att de alltid kan ringa mig om det är nåt.

Men mycket tror jag beror på att de har integritet samt att de tänker med egna huvuden och inte bryr sig om vad andra tycker o tänker.

Jag tror oxå att det gäller att vara förutseende i "fostran" eller hur man skall säga? Att de rätta värderingarna är lagda i tid. Sen att man självklart är en närvarande förälder. Jag ställer mycket frågor och är intresserad och engagerad. Sonen skojar ibland o säger att det enda som saknas är gps o fotboja. MEN protesterna är ganska lam så jag tror nog han inser att han har det rätt bra? *S*
  • Majsan70
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-03 23:20:46 följande:
    det måste vara helt underbart att kunna vara lugn om kvällarna.kan jag fråga vad det är för kompisar han umgås med, idrottar de, spelar de data eller vad gör de på sin fritid?jag har alltid tänkt att om man håller på med ngn sport kanske de inte lockas så mkt till allt skit som finns, är det galet att tänka så?
    Det är mest fotboll o freestyle filmande som gäller för sonen. Sen en del dataspelande oxå men även filmer o annat. Jag tror nog oxå lite på det där med idrottandet, men sen är ju frågan om det är uppväxtbetingat oxå? Jadu jag vet ju inte riktigt.

Kompisarna är både barndomsvännerna och fotbollskompisarna. Han umgås inte privat med klasskompisarna han har nu. Men ja det är ganska skönt att jag inte har några vilda tonåringar.

Ett stort bekymmer är dock alla fotbollshuliganer och allt runt detnär han går på matcher. Jag litar på sonen , men det är otryggt på vissa typer av matcher helt enkelt. Efter det att räckena gick sönder under en fotbollsmatch förra året och sonen skadades så var det ännu värre ett tag när han gick på allsvenska matcher. Men det släppte efter ett tag.
  • Majsan70
    snart3barnsmamma skrev 2009-08-03 23:27:07 följande:
    Jag måste berömma dig, du verkar vara en otroligt klok mamma jag hoppas att jag kan vara det med, vi försöker oxå prata mkt med honom, att han alltid ska vara öppen till oss osv
    Tack så mycket! Men det är ju så jag själv är uppfostrad så jag vet ju egentligen inget annat sätt, mer än att det funkade på oss.
  • Majsan70
    carita1974 skrev 2009-08-04 18:04:42 följande:
    Jo men precis...sen har han adhd...//C
    Då kan jag säga att min son har multipel NPF diagnos o det går förvånansvärt bra trots detta.
  • Majsan70
    carita1974 skrev 2009-08-04 18:35:18 följande:
    Åå...vad tröstande det där lät ....det där behövde jag nog höra tror jag...har inte nån direkt att ventlera detta med så det är klart att man funderar liksom..
    Tänkte nog att det kunde glädja lite. Det har inte alltid varit en lätt väg att gå, men jag tror mycket på att grunderna vi lagt har underlättat även för sonen.
  • Majsan70
    abnocto skrev 2009-09-10 15:22:42 följande:
    Jag har två tonåringar och oroar mig ständigt. Båda har jag fått hämta när nollning till gymnasiet var, och då trodde jag inte ens att de drack. Hemma har vi nolltolerans coh pratar om det men jag vet nu att de ibland dricker och jag ber dem att ta det lugnt, och skulle något gå fel så RING hem. Och jag hoppas de lärde sig något de två gånger de blev superberusade där de inte minns något, tror inte de vill uppleva det igen. Och vi pratar om alkohol när fester o helger närmar sig.
    Men ändå...de ringde ju dig så du kunde hämta dem vid nollningen. Det är ju ett bra tecken på att de har förtroende för dig!
  • Majsan70
    abnocto skrev 2009-09-15 09:57:51 följande:
    Majsan70: det var deras kompisar som ringde, själva var de så borta att de nog inte ens visste hur man använde en telefon
    Bra kompisar då i allafall. Då funkar ju den biten. Man får se saken från den positiva sidan.
Svar på tråden Är ni föräldrar oroliga hur det blir när era barn blir tonåringar?