Tyvärr var vi aldrig sa langt upp. För oss var det för langt bort. Vi valde en rundresa pa tva veckor, och da sag vi nästan allt utom den halvön. Men det ska vara fint där har jag hört. Skulle vi aka tillbaka skulle jag nog kunna tänka mig aka dit, annars tyckte jag bäst om sydöstra delarna.
Jag gissar att ni säkert kan hitta fina stränder som passar barnen med. Kanske inte samma som de mest vaghalsiga surfarna aker till, men vagorna beror ju pa läget och typ av botten osv, sa det finns säkert barnvänliga ocksa. Där vi surfade fanns det ocksa barnvänliga stränder i närheten.
I syvästra delarna där vi var (jättefint ocksa) tror jag man mest kunde snorkla om man akte ut med bat. Fast vi snorklade bara pa östsidan. Manuel Antonio, Uvita osv var fint. Men jag vet inte om jag tycker det verkar bättre än dit ni tänkt aka. Jaco hade väldigt bar surflärare om man behöver det - fast stan var inte speciellt charmig.
Barn sag man lite överallt. Fast flest sma barn var det nog faktiskt i de sydöstra delarna. (Puerto Viejo) Där var det lite mer hippiaktigt och man sag föräldrar bära sina barn i bärsjalar och sadär. Där far ni det säkert mysigt! Vi bodde i Casa Verde, och det var helt ok. Vi bodde i lyxigare hotell pa andra ställen, men detta var ända ett bra medelklasshotell om jag kommer ihag rätt. Det ligger pa stranden, med egen pool.
Annars tror jag att Cahuita var liite lugnare än Puerto Viejo. Där fanns det underbara stränder och halvbra snorkling.
Appropa barn; jag tror jag kommer ihag att det var fler barnfamiljer pa de lite billigare och kanske lite mer alternativa ställena. Vi bodde oftast pa relativt dyra hotel, och där var det inte saa manga barn faktiskt. Men det var en rundresa som redan var planerad av resebyran, trots att man körde runt själv, sa kanske de hade valt hotell som inte är sa omtyckta av barnfamiljer, vad vet jag.
Men, jag skulle helt klart vilja aka till Costa Rica med mina barn. Det enda nackdelen jag kan se är den langa flyresan.
Krokodiler skulle jag nog egentligen inte oroa mig sa mycket för, men det är kanske ända värt att veta. Vi sag trots allt endel ormar och en krokodil (eller jag sag ju aldrig krokodilen saklart) under vara tva veckor där. Men flest gulliga djur som näsbjörnar (manga runt Arenal, tigger mat!) och tucaner, apor mm Aker man till Australien eller sydafrika tex har man ju hajar osv, och dit aker ju folk med barn.
ok, det blev ett langt och kanske lite osammanhängande inlägg. Men Costa Rica är ju sa fint!