Planerad förlossning
Hej alla!
Hej alla!
hade själv förlossningsrädsla och ångest för min andra förlossning och gick i en sk felicia-grupp.. samma som matilda grupp.
hann inte gå så många ggr men dom lugnade mig och jag skrev allt jag var rädd för i mitt förlossningsbrev och vad jag blivit lovad med referenser..
detta följdes och alla var så underbara, varsamma, informativa osv under hela förlossningen som gick superbra. och snabbt.. blev igångsatt även den förlossningen.
prata gärna med överläkaren på kvinnokliniken på det sjukhus där du ska föda så det finns med i din journal...
Jag fick en planerad förlossning p g a förlossningsrädsla, igångsättning med snittkontrakt om det inte gick framåt. Blev även lovad att få EDA innan de satte igång förlossningen för att när jag ville ha bedövning så satt slangen där redan och jag behövde inte vänta på narkos etc. Jag öppnade mig snabbt till 5 cm sen stod det still i två timmar, då började vi prata om snitt om inget mer hände den närmaste halvtimman. Men i det läget ville jag inte ha snitt alls! Ville bara föda vaginalt. Som tur var öppnade jag mig till 6 cm och slapp snitt, han tittade ut 30 min senare.
Det var dock viktig för dem att inte sätta igång mig förrens jag var riktigt mogen, detta för att få en smidigare förlossning. Det är jag tacksam för!
Var en kanonförlossning!
På vilket sjukhus ska du föda? Jag födde på KS i Solna!
Jag hade sk snittkontrakt via Matildateamet i Malmö. Upplevde att det mesta blev som de lovat. Blev igångsatt pga medicinska orsaker och det var piss och skit. Bad slutligen om snitt. Bm var neg först, men vi stod på oss. Kan vara bra att ha med sig någon som också kan trycka på, jag var själv bortom all möjlighet till kommunikation. När läkaren kom var det dock inget snack och jag blev snittad ganska snabbt. Man vet ju aldrig hur det är med tillgänglighet av läkare, de kan ju vara upptagna med annat. Men jag är glad att jag försökte i alla fall. Nu vet jag hur det kan kännas och att jag aldrig vill vara med om det igen (vaginal förlossning).
Jag tyckte att de var trevliga och så på Matildateamet, men inte att det var någon terapi, mer en övertalningsoffensiv. Jag ställde mig också frågan om det de lovade helt enkelt inte var självklarheter för alla. Vad var det som var kaotiskt under din fl? Det kan ju vara så att denna fl går mycket lättare än den första, det brukar väl ofta vara så. Då har du ju sluppit snitt, för det är inte så jättekul det heller.
Jag hade havandeskapsförgiftning, kände mig verkligen sjuk när jag åkte in. Hade högt blodtryck, ont i huvudet, yrsel och mängder med vätska i kroppen (vägde 115 kg, vilket jag inte gör annars!!!). Var alltså dålig redan innan. Kroppen var dessutom inte alls redo för förlossning och livmodertappen var helt omogen. Dessutom var jag förstföderska och det lär vara mycket svårare med igångsättning då. Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt varför de valde att sätta igång förlossningen och inte snittade direkt.
Tror igångsättning är värst om man är förstföderska och omogen för förlossning som jag var.
Du kan ju fundera på om du vill ha epidural och isf be dem sätta den innan igångsättningen.Igånsättning behöver inte bli värre för alla.
Nu har man fött en liten flicka på 3,5 kg och 52 cm :D