Planerad förlossning
Hej alla!
Det är så här att jag undrar en grej...
Har sedan min första graviditet varit lite rädd när det gäller själva förlossningen, inte för att det ska göra ont för det vet jag ju redan ;) utan att det ska hända barnet något och nu i min andra graviditet har det blivit värre med den här rädslan.
Blev ju inte mycket bättre när min första förlossning blev väldigt kaotisk och det gjorde att jag blev ännu mer rädd nu...
Har varit och pratat med Matilda gruppen som är en grupp för mammor/föräldrar med förlossningsrädsla mm...
Dom är ju väldigt negativa till kejsarsnitt OM det inte är i extrema situationer eller av medicinska själ mm....
Dom sa att jag skulle få en planerad förlossning där den aktivt ska gå framåt genom att ta hål på hinnan tex, ge dropp om värkarna ej sätter igång som de ska för att det ska gå fortare än förra gången som tog 16 timmar.
Hon sa till oss att skulle det sen ej gå framåt så kan man erbjuda ett snitt tex.
När vi frågade om detta inte var självklara saker för alla som ska föda och inte enbart dom som har rädsla så sa hon att ja, det stämde....
Nu är jag jätte rädd för att dom bara pratar en massa för att lugna en och att man sen ändå inte får snitt om man skulle få panik eller att det blir lika långt som förra gången.
Någon som blivit lovad kejsarsnitt och som ej fått det sen???
Måste verkligen veta, har jätte svårt att sova om nätterna så fort jag tänker på dagen jag ska föda...
Litar inte på vad dom säger alls då dom redan lovat oss saker som inte hölls förra gången :(