• Lizz

Missnöjd med mäklaren, vad göra???

Hej!

Jag känner mig som en djäkla gnällkärring. Vill ha feed-back på om jag är det eller är jag bar typiskt svensk som drar mig för att klaga?

Vi har sålt våran lägenhetn via en viss mäklarfirma i sthlm. När mäklaren gick igenom försäljningsprocessen så sa hon bla att "och så annonserar vi i lokaltidningen för den är ju så stark här ute"....våran lägenhet var dock aldrig med i det nummret eller något annat för den delen heller!!!

En annan sak var att pga av att man sambo är fotograf så frågade vi om möjligheterna att fota själva då sa mäklaren "det kan ni göra och då kan vi dra av arvodet för fotografen, tror det ligger på runt 3000-4000:-".

Nu fick vi i fredags fakturan på mäklarens arvode och fotografkostnaden är INTE avdraget?? Då kände jag mig manad att ta upp detta med annonseringen också då det känndes som man blivit lurad!!;(((

Nu har jag fått mailsvar från mäklaren att "jag har sålt lägenheten och det var mitt jobb, punkt! Avdrag på arvodet är inte aktuellt".

Har hon rätt i detta och skall jag släppa det?? Känner mig så dum och gnällig!!!

• Svar på tråden Missnöjd med mäklaren, vad göra???
  • Viewsonic

Anmäl till ... tror det heter Mäklar... något de är anslutna till + ring till konsumentvägledaren i din kommun.

• KattenKorven

Det är klart att mäklaren inte kan bryta mot er överenskommelse. Men har ni inget skriftligt kanske det blir svårt att bevisa - förutom att annonsen inte var med, det är ju enkelt att kolla.

Mäklarsamfundet heter det väl?

• Viewsonic

Det är lätt att bevisa att det är ni som tagit bilderna och att de då förstås inte kan ta betalt för detta.

• Lizz

Ok tack för tipset skall prova att ringa dit=)

Nä jag har inget skriftligt på nåt av det, har kollat igenom kontraktet och det står väldigt "allmänt" där i..är väl så de jobbar för att kunna slingra sig;(((

Man är så naiv som tror att man kan lita på säljare (!!!!) och att muntliga överenskommelser gäller;(((

Funderar på att gå till en tidning och varna andra, är det att gå för långt??;D
    Känner mig riktigt på krigsstigen>;D

Skall man "hota" med media innan eller bara göra det?

• KattenKorven

Det är klart att det inte är för lågt att vända sig till till exempel DN:s konsumentsidor. Du har ju försökt lösa detta direkt med mäklaren utan att lyckas. Sen får du tänka igenom om du vill figurera med namn och bild i en tidning. För du kommer med all säkerhet inte få vara anonym.

• KattenKorven

Ps. Du ska inte hota. Du ska bara ta kontakt med tidningen du väljer. Ditt hot riskerar att bli tämligen tomt om mäklaren säger "gör det då" och tidningen sedan bedömer att ditt fall inte är intressant.

• Lizz
    KattenKorven skrev 2009-08-04 10:17:14 följande:
    Det är klart att det inte är för lågt att vända sig till till exempel DN:s konsumentsidor. Du har ju försökt lösa detta direkt med mäklaren utan att lyckas. Sen får du tänka igenom om du vill figurera med namn och bild i en tidning. För du kommer med all säkerhet inte få vara anonym.
    Inga problem, känns ändå som jag har rätt i detta....vet ju att vi inte kommer få några pengar så syftet med det hela är ju att varna andra!

Mäklarsamfundet har semstängt denna vecka;(((

Men någon som har koll på detta med muntlig överenskommelse???
  • Lizz
    KattenKorven skrev 2009-08-04 10:18:15 följande:
    Ps. Du ska inte hota. Du ska bara ta kontakt med tidningen du väljer. Ditt hot riskerar att bli tämligen tomt om mäklaren säger "gör det då" och tidningen sedan bedömer att ditt fall inte är intressant.
    Haha sant men min kära fotografsambo kan ordna artikel i flertalet tidningar, förlaget han arbetar för äger kanske 200 stycken>;D

Det sämsta är dock att tidningsbranschen lever ju i princip på annonser i dagsläget..de kanske inte vill stöta sig med annonskunder???
  • KattenKorven
    Lizz skrev 2009-08-04 10:22:34 följande:
    Haha sant men min kära fotografsambo kan ordna artikel i flertalet tidningar, förlaget han arbetar för äger kanske 200 stycken>;D Det sämsta är dock att tidningsbranschen lever ju i princip på annonser i dagsläget..de kanske inte vill stöta sig med annonskunder???
    De flesta seriösa tidningar lämnar dock ej gräddfil in i tidningen till anställda eftersom det skulle vara mycket oetiskt. Sen att en ägare skulle gå in och säga "skriv om den här familjen" - det händer inte och ingen chefredaktör skulle acceptera det. De som jobbar redaktionellt bryr sig inte om ifall de stöter sig med kunder. Det får marknadsavdelningen reda ut.
  • Viewsonic
    Lizz skrev 2009-08-04 10:20:02 följande:
    Men någon som har koll på detta med muntlig överenskommelse???
    Muntliga överenskommelser är lika bindande som skriftliga. Dock har du bevisbördan.
Svar på tråden Missnöjd med mäklaren, vad göra???