• lillpuppsan

vill baka fluffiga maränger!???

Hej!
    Nu undrar jag hur ni gör era fluffiga maränger??

Vill bjuda på Pinocciotårta ikväll och när jag gjorde den sist så var den jätte fluffig så länge sen var i ugnen men nä jag tog ut den så sjönk den ihop efter någon minut!

Hur gör ni?

Vad gör ättikspriten för verkan i maräng? Har fått för mig att man hade det i vanlig maräng men när jag kollar i kokboken så har ingen maräng ättiksprit..

Vill börja baka Nuu ifall det blir misslyckat. haha :)

• Svar på tråden vill baka fluffiga maränger!???
  • majlin84

trixet att dom inte sjunker ihop är att först vispa de i vattenbad till de blir 60-65 grader sen ta bort de o ta med elvisp och vispa ända till det svalnar utan att sluta vispa....säger leila lindholm iaf:P

• MBert

Ättikan stärker äggvitan så att marängsmeten blir styvare.

Om marängen sjunker ihop kan den ju inte vara färdig? För när den är stel så sjunker den ju inte ihop...
    Jag förstår nog inte riktigt.

• lillpuppsan

hmm.. kanske sa prova det där med vattenbad då.. men hur många armar har leila då? då måste man ju ha en tempmätare en elvisp och en utifallarm? =)

och det kan hända att den inte är klar om den sjunker ihop.. men man vill ju inte had en bränd heller.. utan gyllenbrun och fin.

jag vill ju inte misslyckas.. florsockret tog slut nu haha

• lillpuppsan

är det viktigt med just 60 65 grader? hmm det är ju krångigt att hålla rätt på det..
    har man den över kokande vatten??

• MBert

Men om du sänker värmen och har den inne längre tid så blir marängen färdig utan att bli brunbränd.

• Therace

Har ett recept på chokladmaränger, allas favorit, där man vispar äggvitor och socker med elvisp över vattenbad. Där står det inget om temperatur, bara "vispa 5-10 min" sedan att man ska ta det hela från värmen och vispa marängen tjock och sval... (sen i med chokladen och klicka upp på plåt) På så vis kanske man slipper ena armen för termometern iaf?
    Har aldrig råkat ut för att marängerna skulle sjunka ihop, däremot brukar mina få varierande koncistens, antingen blir de sådär underbart sega när man tuggar dem, ibland blir de "misslyckade" och pulvriseras i munnen för minsta lilla...

• majlin84
    lillpuppsan skrev 2009-08-04 15:14:36 följande:
    hmm.. kanske sa prova det där med vattenbad då.. men hur många armar har leila då? då måste man ju ha en tempmätare en elvisp och en utifallarm? =)och det kan hända att den inte är klar om den sjunker ihop.. men man vill ju inte had en bränd heller.. utan gyllenbrun och fin.jag vill ju inte misslyckas.. florsockret tog slut nu haha
    aa fast sålänge den är i vattenbadet är det inte så att du inte får sluta..det är sen när du tatt bort de från vattenbadet och den ska bli sval=) så räcker me 2 armar;)
  • lillpuppsan

nu har jag gjort ett försök så vi får väl se hur den blir.. hedde i pytte pytte lite ättiksprit också..
    hmmm jag undrar hur det här kommer att bli nu :)

• majlin84

kommer säkerligen bli huuur bra som helst!

Svar på tråden vill baka fluffiga maränger!???