Min son blev torr dag och natt några månader innan han blev tre.
Jag satte fram potta redan när han var ett och ett halvt och sa att "där kan kisset komma", helt förutsättningslöst, men han ville aldrig ens provsitta den trots att jag aldrig skapat några förväntningar eller prestationskrav kring det hela. Han bara ville inte.
När han var ungefär två och ett halvt började jag också känna mig lite stressad eftersom många uttryckte stor förvåning över att han "fortfarande" hade blöja. Han ville fortfarande inte provsitta varken potta eller toaring. Vi tänkte att vi börjar väl i andra änden istället och gör så att vi bara tar bort blöjan och så ser vi vad som händer, visar var kisset kan komma istället och så vidare. Det som hände var... ingenting, sedan ingenting, och sedan ingenting. Sonen kunde stå och leka hur lugnt som helst och plötsligt bara kissa på sig, eller kissa rätt ut om han inte hade något på sig, och bara se oändligen förvånad ut. Efter en vecka märkte vi att han nästan blev ledsen när han kissade på sig, fastän vi hade varit jättenoga med att inte skuldbelägga utan bara säga ojdå, kom kisset här, det kan ju komma här inne på pottan, nu torkar vi och så får du nya byxor, o s v. Han ville fortfarande inte sitta på pottan.
Så då struntade vi i alltihop, satte bara på blöja igen utan att göra någon större grej av det, och tänkte att vi väntar ett tag. Ett par månader senare började han själv ta av sig blöjan (han gick upp ur sängen på natten och tog av sig pyjamas och blöja) och vilja provsitta pottan. Vi märkte liksom att han började bli medveten om det hela. Sedan blev han på bara några veckor torr både dag och natt, det gick helt fantastiskt smidigt och utan något som helst tränande eller belöningar, vi bara hakade på hans eget intresse och visade hur man gör. På natten satte vi en potta bredvid sängen där han kunde kissa om han behövde, vilket han gjorde några gånger (och kom in och väckte oss för att visa
). Nu sover han hela nätterna utan att kissa.
En sak märkte vi dock rätt tidigt när han började visa pottintresse, och det var att han faktiskt ville sköta det där privat. Han fick sitta lite själv där medan vi gick iväg och gjorde något annat, då funkade det bäst. Tror sjutton det att det kan vara lite svårt att göra vad man ska när någon står och glor på en
Så mina bästa tips är, baserade på hur jag själv upplevt proceduren med min son:
- Vänta ett tag till och se om han börjar visa eget intresse.
- Gör inte toabesöken till någon prestation. Beröm gärna, men objektivt, typ: "Vad bra att kisset kom i toan!", eller "vad skönt att kisset kom nu! Nu spolar vi, hejdå kisset!"
(till skillnad från "Vad duktig du är som...")
- När han förstått vad det går ut på, ge honom en chans att sitta ifred.
(Ser att det är många som använder sig av belöningssystem och att det uppenbarligen fungerar för er, så var snälla och tolka inte mitt inlägg som personlig kritik, jag berättar bara vad som fungerade för oss och hur vi tänkte
)