• Tereziia

Min son vägrar gå på toa, tips snälla!

Hejsan..

Har en son på 2.5 år.. som VÄGRAR gå på toa. Har verkligen provat allt jag vet. Potta, toaring försöka få honom gå utan blöja med bara kallingar men han vägrar helt. Börjar bli lite jobbigt, tycker mest synd om honom som måste springa omkring med en varm blöja hela tiden.. Några goda råd att ge mig?

När blev era barn blöjfria? Och hur gick ni tillväga?

• Svar på tråden Min son vägrar gå på toa, tips snälla!
  • Tjollabolla

Min son är oxå 2,5 och han vägrar oxå. Han kan kissa på toan, men sen ska han absolut ha blöjan på sig.
    Jag har kommit fram till att han helt enkelt inte är mogen än. Det går inte förrän dom själva vill.

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • Tereziia

Ne, precis är det så jag också tänker men blir sedan så påverkad av alla omkring mig som tycker det är konstigt att han inte vill "pott träna".. Och dom har även börjat på dagis att tjata.. så man börjar få lite press. Men kanske lika bra att bara stänga till örornen till och vänta tills han är redo :)

• Tjollabolla

Ja många av min sons kompisar har oxå blivit blöjfria i sommar. Men alla är olika, så är det bara. Vi hade vår son utan blöja 2 veckor i början på sommaren. Han sa aldrig till när han skulle kissa och det hände en del olyckor. Nu vägrar han helt vara utan blöja, så vi lägger ner det i några månader och hoppas det går bättre sen, de går inte att tvinga fram...

.?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?. milosblogg.blogspot.com
  • dreamy

Jag läste någonstans att ett knep kunde vara att lägga en liten bit bomullstyg (typ klippa sönder gamla t shirts) och lägga i blöjan. Då känner barnet att det är blött och det blir lite mindre bekvämt med blöja och blir kanske mer sugen på att pottränas.

• Anatea

Min son har varit blöjfri (blöja på natten såklart) sedan han var exakt 2 år och 1 månad gammal.

Det gick hur lätt som helst, vi gjorde ingen stor grej av det utan tog helt enkelt bort blöjan bara. Detta var under tidig vår så han kunde ju inte springa omkring naken, utan hade byxor på sig. Blev såklart en HEL DEL att tvätta den första tiden, men det tog ca 1 vecka sedan hade han fattat galoppen.
    Men han går INTE på pottan, bara på toaletten.

Tror det som gjorde susen var att vi köpte tuffa kallingar med Dinosaurier på som han älskar, och då ville han MYCKET hellre ha kallingar på sig än blöja.

Kanske kan fungera för er också?

Annars tror jag nog som någon annan skrev, att man får vänta till de helt enkelt är redo själva.

• örtagård

Min dotter vägrade för att hon hade förstoppning och ont var först mogen nog att övertalas och förstå hon kunde enbart kissa och att det inte gjorde ont när hon var tre och och tre mån och då gick det över helgen.

Sonen precis två gick självmant på toa och bajsade idag och sa ifrån.

Vi har förhållt oss lika med båda men de har haft olika förutsättningar helt enkelt.
    OCH sonen kommer INTE blir torr över en helg han är alldelse för omogen för att ta till sig resonemnag om att man måste prova osv - däremot blir det säkert inte så svårt att locka och pock med honom så det kommer vi pula med under hösten utan ambitioner så kommer det säkert. Dottern fick man bara vänta ut.

• örtagård
    örtagård skrev 2009-08-04 20:07:14 följande:
    [citat]

tre och och tre mån

ÅR!!!!!!!!
  • vivi85

Min dotter är oxå 2.5år och väääägrar både potta o toa.. har aldrig kissat i ngt av dem.. Vägrar att vara utan blöja, har testat med "prinsesstrosor" och ja allt som kan tänkas kan.. Hon vet mkt väl när hon kissar och bajsar.. säger alltid till innan.. men vill inte vara utan sin blöja.. blir verkligen hysterisk när hon inte får sin blöja på sig.. så hon är nog inte mogen antar jag.. Kommr när det kommer.. :)

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Brukar gå i perioder. Trodde sonen skulle bli blöjfri tidigt då han började bajsa på potta vid 1år men sen har det gått upp och ner. sen helt plötsligt blev han blöjfri i maj och även på natten nu juli när han fyllde 3år.
    Ett tips är att inte tvinga dom. Testa att sätta pottan i tv rummet och låta han vara naken, det gillade våran son allafall sen en dag valde han själv att ha pottan på toaletten.

• vivi85

Min dotter vill aldrig vara naken.. hon får nästan panik.. :(

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    vivi85 skrev 2009-08-04 22:37:36 följande:
    Min dotter vill aldrig vara naken.. hon får nästan panik.. :(
    Men trosor då?
  • Sandrisen80

Har en kompis vars dotter vägrade bajsa på toaletten/pottan.
    Dom började med ett litet belöningssystem.
    Vid toaletten satte de upp ett färgglatt A4-papper. Varje gång hon hade bajsat på toa/pottan fick hon sätta fast ett klistermärke. När där satt 10 klistermärken så fick hon en liten present som hon fick välja själv i leksaksaffärn (rimlig summa)...
    Tillslut kunde hon bajsa på toaletten utan belöning.
    Men det funkade!

Nu kommer säkert folk skriva här att det är fel att belöna eller "muta" barnen för att gå på toa eller annat. Men om inget annat funkar så vad gör det om man kör lite belöning ett tag?
    Alla, även vuxna, vill väl ha en belöning eller uppmuntran när man gjort nåt bra (kanske inte gått på toan )...

Men det är en liten idè!

• pingel

Min son blev torr dag och natt några månader innan han blev tre.

Jag satte fram potta redan när han var ett och ett halvt och sa att "där kan kisset komma", helt förutsättningslöst, men han ville aldrig ens provsitta den trots att jag aldrig skapat några förväntningar eller prestationskrav kring det hela. Han bara ville inte.

När han var ungefär två och ett halvt började jag också känna mig lite stressad eftersom många uttryckte stor förvåning över att han "fortfarande" hade blöja. Han ville fortfarande inte provsitta varken potta eller toaring. Vi tänkte att vi börjar väl i andra änden istället och gör så att vi bara tar bort blöjan och så ser vi vad som händer, visar var kisset kan komma istället och så vidare. Det som hände var... ingenting, sedan ingenting, och sedan ingenting. Sonen kunde stå och leka hur lugnt som helst och plötsligt bara kissa på sig, eller kissa rätt ut om han inte hade något på sig, och bara se oändligen förvånad ut. Efter en vecka märkte vi att han nästan blev ledsen när han kissade på sig, fastän vi hade varit jättenoga med att inte skuldbelägga utan bara säga ojdå, kom kisset här, det kan ju komma här inne på pottan, nu torkar vi och så får du nya byxor, o s v. Han ville fortfarande inte sitta på pottan.

Så då struntade vi i alltihop, satte bara på blöja igen utan att göra någon större grej av det, och tänkte att vi väntar ett tag. Ett par månader senare började han själv ta av sig blöjan (han gick upp ur sängen på natten och tog av sig pyjamas och blöja) och vilja provsitta pottan. Vi märkte liksom att han började bli medveten om det hela. Sedan blev han på bara några veckor torr både dag och natt, det gick helt fantastiskt smidigt och utan något som helst tränande eller belöningar, vi bara hakade på hans eget intresse och visade hur man gör. På natten satte vi en potta bredvid sängen där han kunde kissa om han behövde, vilket han gjorde några gånger (och kom in och väckte oss för att visa ). Nu sover han hela nätterna utan att kissa.

En sak märkte vi dock rätt tidigt när han började visa pottintresse, och det var att han faktiskt ville sköta det där privat. Han fick sitta lite själv där medan vi gick iväg och gjorde något annat, då funkade det bäst. Tror sjutton det att det kan vara lite svårt att göra vad man ska när någon står och glor på en

Så mina bästa tips är, baserade på hur jag själv upplevt proceduren med min son:

- Vänta ett tag till och se om han börjar visa eget intresse.
    - Gör inte toabesöken till någon prestation. Beröm gärna, men objektivt, typ: "Vad bra att kisset kom i toan!", eller "vad skönt att kisset kom nu! Nu spolar vi, hejdå kisset!" (till skillnad från "Vad duktig du är som...")
    - När han förstått vad det går ut på, ge honom en chans att sitta ifred.

(Ser att det är många som använder sig av belöningssystem och att det uppenbarligen fungerar för er, så var snälla och tolka inte mitt inlägg som personlig kritik, jag berättar bara vad som fungerade för oss och hur vi tänkte )

• vivi85

De senaste dagarna har det blivit lite lite framsteg.. hon har varit utan blöja 3-5tim.-- men inte kissat.. hon har haft trosa..

men min dotter har haft väldigt problem med sin mage.. haft mkt förstoppningar och gått o småbajsat typ.. men nu börjar vi få ordning på det med hjälp av microlax.. kanske släpper det snart.. *håller tummarna*

• Clis

Jag va likadan med min dotter i början av sommaren. Det kändes som om hon skulle gå med blöja för all framtid!

Men sen när jag va ledig 1½ vecka och kunde gå hemma med henne så va hon redo att gå utan blöja hemma. Och nu 2 månader senare vill hon knappt ha blöja på natten. Hon går på "stora toan" och pottan om vart annat och sköter sig super bra!

Så håll ut!! När du minst anar det, är sonen din redo!
    Lycka till!

• Skorpa

Sonen ville sluta med blöja när han blev storebror, det var en månad innan han fyllde 2 år.
    Nu är han 2 år och 3 månader och helt blöjfri på dagarna. Men har fortfarande nattblöja.

Tror det handlar om när barnet är moget. Man ska nog inte tjata på dem, då blir det bara fel. Någon föreslog belöningssystem, och det tycker jag låter smart!

• Ledilnaan

Min son visade inget intresse för potta eller toa alls, vi försökte i höstas, men han ville inte alls, tillslut började han nästan gråta varje gång vi tog fram pottan. Så vi tog bort den igen och avvaktade.
    I våras började vi lite försiktigt med toan, han kunde kissa eller bajsa där nån gång då och då.
    Tillslut började han nästan enbart bajsa på toaletten, men kissade fortfarande i blöjan.
    För lite drygt en månad sen, då han var 3½år tog vi bort blöjan helt. Nu går han enbart på toaletten, har endast blöja på natten.

Man måste vänta tills barnet är redo för det, annars går det inte så bra.

Svar på tråden Min son vägrar gå på toa, tips snälla!