Varannan-veckas-barn: med på semestern eller ej?
Jag har ett antal bekanta i min omgivning som har sina barn varannan vecka. Nu under semestertid har jag lagt märke till några detaljer.
Vissa föräldrar ser till att HELA TIDEN göra något skoj, resa bort, gå på djurpark etc med sina barn under sin vecka. Och sedan gör den andra föräldern på samma sätt. Jag får känslan av att föräldrarna försöker överträffa varandra med alla roligheter för barnen. Visst kul för barnen, men att aldrig få vara hemma och bara vara, ha lugn och ro, mysa och kanske faktiskt också ha tråkigt ibland, kanske inte är så bra för barnen?
Andra föräldrar passar på och bokar in sina resor under de barnfria veckorna (och även med yngre syskon på resorna såklart) och gör absolut ingenting under barnens veckor. Förutom att möjligtvis klaga på hur jobbiga barnen är. Inte heller detta känns optimalt för barnen. De skuffas fram och tillbaka men får aldrig hänga med på familjens resor, kan kanske inte riktigt känna att de hör till heller.
Givetvis är något "mellanläge" det optimala. Alltså hitta på lite resor och skoj med barnen, och kanske även något när de inte är där, men ta tiden att faktiskt vara hemma och andas med barnen också. Tycker jag.
Vad tycker ni? Och hur har ni själva gjort?