Inlägg från: Caranlachiel |Visa alla inlägg
  • Caranlachiel

Vill ha faddrar men inget dop - hur göra?

Undanbeder mig alla människor som vill påpeka vad en fadder är osv, för det vet vi redan. Men vi tycker det känns viktigt med faddrar och har redan valt vilka vi vill ha till vår son, och de har tackat ja. Däremot ångrade vi oss nyligen angående dopet och tänker nu inte ha något eftersom vi känner att han ska få välja det själv.

Vi har pratat om att ha ett välkommen-till-världen-kalas, och har vi det så löser det sig ju automatiskt - då kan vi officiellt utnämna detta paret till faddrar. Men det känns som om folk kommer tro att vi har kalaset för att få de presenter vi missar genom att inte ha dop. Och det är ju inte därför vi skulle ha kalaset, presenterna är inte viktiga.

Så frågan är hur vi gör om vi väljer att inte ha kalas. Någon som har några bra idéer?

Lill-Erik kom till oss den 6 april!
  • Svar på tråden Vill ha faddrar men inget dop - hur göra?
  • Caranlachiel
    Vickan I skrev 2009-08-04 21:07:15 följande:
    Men kan ni inte ha en liten privat stund med bara faddrar och närmsta familj då? Eller ha namnkalas och skriv/berätta att presenter inte behövs, men folk köper väl ändå....Vill ni ha en fest så ha det. Tror verkligen era vänner att ni är så snikna? Trisst om ni avstår från en trevlig fest för att fira ert barn av den anledningen.Kommer ni kanske ångra sedan.
    Nej jag tror inte egentligen någon skulle tro att vi var giriga, det är nog mest jag som har hjärnspöken. Ett kalas kanske hade varit det bästa trots allt.
  • Caranlachiel
    Livshlädje skrev 2009-08-04 21:08:31 följande:
    Vi hade välkommen-till-världen-fest för vår dotter, där vi bland annat berättade om hennes fadder och det var absolut inget konstigt. Vi skrev ett eget fadderbrev om hur vi hoppades att fadderskapet skulle utvecklas och "hanteras", och sen skrev vi vuxna under det brevet.Om ni inte vill ha fest kan ni ju alltid ha en liten "ceremoni" med föräldrar, barn och faddrar närvarande. Eller egentligen räcker det ju att alla inblandade är med på noterna, så det kanske inte behöver offentliggöras..
    Fadderbrev var ju en bra grej! Det ska jag komma ihåg att skriva.
  • Caranlachiel

Namngivningsceremoni känns inte så aktuellt, det viktiga för oss är inte att han får sitt namn utan att han officiellt välkomnas till världen och till släkten. Men vi har nog bestämt oss för att det blir ett kalas nu, och så skriver vi ett fadderbrev.

Svar på tråden Vill ha faddrar men inget dop - hur göra?