Inlägg från: småttan |Visa alla inlägg
  • småttan

Sent upptäckta höftledsproblem

Hej på er!
    Skriver här i hopp om att kunna få diskutera med er andra och få lite stöd i min för närvarande ganska nedstämda situation....
    För att göra en lång historia kort så upptäckte man vid 5-månaders kontrollen att den ena höften känndes stelare på min tös och ville skicka henne vidare till röntgen för vidare undersökning.
    Sagt och gjort och visst visade det sig att det inte var helt ok. Första gången vi var där såg man att den ena höftkulan inte börjat förbenas, vilket inte är något konstigt i sig (fick vi reda på). Ledor, ben, osv bildas inte i exakt lika takt fick vi besked om. Hade det inte varit för att den ena höften då kändes stelare hade man släppt vårt fall där men det ville de inte.
    Så 5 veckor senare (idag) var vi inne för ny röntgen. Vi har under denna tid gått på sjukgymnastik, vilket ortopeden sa idag att man kunde känna, visst var hon rörligare tyckte man. Men röntgen visade ändå att det inte såg helt ok ut. Det ena höftbenet har "för brant vinkel" och man vill nu fixera detta med en skena.
    Har sökt här på FL men hitills bara hittat "fall" där barnen behövt läggas i skena som riktigt små och inte som min tös, som nu är 7 månader!
    Så ni som har varit med om, eller vet någon som varit med om liknande, snälla berätta gärna om era eller deras historier så man känner att man kanske inte är helt ensam om detta. Känner mig ledsen och bekymrad trots att man vet att det så småningom kommer bli bra.

• Svar på tråden Sent upptäckta höftledsproblem
  • småttan

Tack för ditt svar!
    Ja, min lilla tös har nu fått sin skena och jag måste säga att visst blev det som en chock för oss alla när den kom på och jag tyckte från början det var ledsamt att titta på henne där hon låg och knappt kunde röra sina ben.
    Vi har dock inte fått en von Rosen skena som de allra flesta nyfödda verkar ha, utan en annan typ av skena som vi dessutom får lov att ta av hemma för luftning, blöjbyten och bad.Detta underlättar en del i vardagen tycker jag.

• småttan

Tack för ditt stöd "Ronsans mamma"!
    Jo, nu har det ju faktiskt gått snart 3 veckor med skenan.....visst är det pest och pina, både att titta på och hantera men det går ändå bättre än vad jag väntade mig.
    Framförallt så har lillan gillat läget för länge sen, typ andra dagen....Så nu får väl mamma också gilla läget antar jag. Det är nog just det som det handlar om, att jag tycker det är jobbigt. Man kommer ju inte lika nära henne, skenan skär typ in i benen när jag har henne sittandes i knät, hon blir ju fortare rastlös när hon ligger i babygymmet, sängen etc och leker då hon inte kan komma nånvart och inte når leksakerna.... Men allt detta är ju faktiskt bagateller egentligen om man ser till det stora hela, eller hur. Jag menar, hon kommer ju bli bra i slutändan, vilket är huvudsaken. Sjukgymnasten tippade på att hon skulle behöva bära den i 6-8 veckor, vilket är helt ok. Hon är ju nu inne på sen 3.e vecka. Det går faktiskt fortare än jag trott...Man kan ju inte annat än att vara optimist! Det måste man ju, lillan ska ju inte känna att jag går runt och tycker synd om oss, för det är det ju inte egentligen. Bara en lite bökigare tillvaro för stunden.

Svar på tråden Sent upptäckta höftledsproblem