Sent upptäckta höftledsproblem
Hej på er!
Skriver här i hopp om att kunna få diskutera med er andra och få lite stöd i min för närvarande ganska nedstämda situation....
För att göra en lång historia kort så upptäckte man vid 5-månaders kontrollen att den ena höften känndes stelare på min tös och ville skicka henne vidare till röntgen för vidare undersökning.
Sagt och gjort och visst visade det sig att det inte var helt ok. Första gången vi var där såg man att den ena höftkulan inte börjat förbenas, vilket inte är något konstigt i sig (fick vi reda på). Ledor, ben, osv bildas inte i exakt lika takt fick vi besked om. Hade det inte varit för att den ena höften då kändes stelare hade man släppt vårt fall där men det ville de inte.
Så 5 veckor senare (idag) var vi inne för ny röntgen. Vi har under denna tid gått på sjukgymnastik, vilket ortopeden sa idag att man kunde känna, visst var hon rörligare tyckte man. Men röntgen visade ändå att det inte såg helt ok ut. Det ena höftbenet har "för brant vinkel" och man vill nu fixera detta med en skena.
Har sökt här på FL men hitills bara hittat "fall" där barnen behövt läggas i skena som riktigt små och inte som min tös, som nu är 7 månader!
Så ni som har varit med om, eller vet någon som varit med om liknande, snälla berätta gärna om era eller deras historier så man känner att man kanske inte är helt ensam om detta. Känner mig ledsen och bekymrad trots att man vet att det så småningom kommer bli bra.